View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Media og myndigheter prøver å skjule det, men du las om det i VG, basert på det myndigheitene har opplyst til mediene?


Du bør gjerne sjå på ein litt meir avansert sosial analyse enn det. Gode tips kan vere arbeidsløyse, utdanning og sosial status.
Vis hele sitatet...
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Jeg er enig i det du skriver her. Du er et godt eksempel på rasisme basert på lave forventinger.

Jeg har et par kamerater der ingen av har høyere utdanning og kanskje verst av alt, både omgivelsene og de selv vet at de er på bunn av den sosiale rangstigen. For litt siden ble de også arbeidsløse pga. Korona.

Fyttikatta! Er ikke mange biler som IKKE er utbrent i området der disse kameratene bor for å si pent.
Vis hele sitatet...

La meg forsøke og tolke hva du mener her. Du sier at det og tenne på andre mennesker sine biler er en naturlig konsekvens av arbeidsløshet, lav utdanning og sosial status? Hvorfor skjer det ikke da daglig bilbranner i Finnmark? Hvorfor er dette et fenomen som går igjen i innvandrer-tette område over hele Europa?


Jeg tror den sosiale analysen du etterspør er denne:

Unge gutter fra innvadrermiljøer setter fyr på biler fordi det er gøy. Masse action til prisen av en dunk bensin.
De har også lært seg at dette meget sjelden får konsekvenser. Har enda ikke fått med meg at noen har blitt domfelt for dette.

Og peke på de sosioøkonomiske faktorene som du gjør her, er både tåpelig og svært skadelig for samfunnet på lang sikt. Dette er også svært kjipt for de som blir rammet. Ofte skjer bilbranner på steder med lav gjennomsnittsinntekt og eldre biler. Mange av disse har ikke Kaskoforsikring. Altså en enorm utgift som rammer enkeltpersoner som ikke har noe med dette å gjøre.

Jeg ser at enkelte har hypoteser om at dette er gjengrelatert. Det kan godt være enkelttilfeller der man får "bestilling" på en bil som skal brennes. Likevel er det ofte en bil i brann, og trolig er ikke alle disse bilene med i "bestillingen".

Hvis gutter på vestkanten, som skulle være så uheldige og ikke ha utdanning eller inntekt startet å tenne på biler i nabolaget, hadde du da pekt på at det er DETTE som er den egentlige årsaken, eller hadde du tenkt mer i retning av at dette er noen jævla drittunger som ødelegger andres eiendom?