View Single Post
Sitat av simonknokler Vis innlegg
Jeg henviser til denne artikkelen i VG: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/eb...la/a/23310455/ hvor en norsk kvinne har blitt smittet av ebola. Hva syntes dere om dette?

Det er jo helt riktig at hun har full rett til å komme hjem til sitt hjemland for behandling, men dette fører jo til at risikioen for spredning øker i stor grad. Det er sagt at det skal være 100% sikkert og at sikkerhets uniformene er helt sikre, men du vet jo aldri, det kan skje noe uventet.

Dette er overhodet ikke for å være frekk mot de som har kjempet mot ebola, de har gjort en heders innstats og hjulpet liv, men du må nesten tenke på hele befolkningen og ikke bare en person. Det er faktum som sier at ebola bare spredes ved direkte kontakt og ikke ved luft. Derfor virker det litt ironisk at de skal sendes tilbake til hjemlanded for behandling, kan de ikke få behandling i det landet hvor de redder andre mennesker?

Det er også andre folk som har vært smittet av ebola som har blitt fraktet hjem, blandt annet en spansk kvinne. De har rett til det, men er det trygt nok?
Åpen til disuksjon!
Vis hele sitatet...

Med tanke på at de klarte å få henne inn i landet og fikk henne på sykehuset uten noen som helst spredning eller smitte, så føler jeg virkelig ikke at det økte risikoen noe spesielt. Jeg er enig med deg at det var økt risiko i den del at hun først og fremst ble smittet grunnet svak beskyttelse, så kunne det alltids ha smittet de som overførte henne. Jeg synes også da at det er riktig at hun fikk komme til Norge for å møte familien, som da kan ha hjulpet henne i å holde seg sterk og overleve dette. Hun er nå heldigvis meldt frisk, så det er ikke nå lenger ett problem. Alle de som jobber for leger uten grenser er helter og hjelper til med å passe på at Ebola ikke blir smittet til andre land. Vi får bare håpe på det beste ut av dette.