View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg vil tro det er heller motsatt, Ebola er ikke på langt nær like farlig som media får det til å virke som. Spesielt ikke i vestlige kulturer. I fattige land, med høy befolkningstetthet, dårlige sykehus og hygene - sammen med ingen rutiner for håndtering av slike epedimier så er det derimot et problem.

Og nei, det kan ikke smitte via luft. At det skal kunne endre seg til å kunne smitte på denne måten krever så utrolig mange forskjellige mutasjoner som alle må være helt riktige, som i sammen kan skape denne nye måten å smitte på. Det er ikke umulig at det skjer, men sansynligheten er så liten at det absolutt ikke er grunn til å være beskymret for det.
Vis hele sitatet...
Joda, men man vet jo aldri. Jeg personlig er ikke særlig bekymret for å bli smittet så lenge jeg holder meg i Norge, men hva om de IKKE klarer å kontrollere utbruddet? Fortsetter ting som det har gjort frem til nå er dette en rèell fare hvor disse landene som er smittet kanskje burde isoleres fra resten verden?

Greit nok, men om det ikke smitter via luft, hva annet? Kanskje via vann/mat veier?

Sitat av Antidote Vis innlegg
Mye mulig at ebola er en større fare en det vi ser i for eksempel Afrika. Man ser faktisk i dag at ebola har spredd seg til Liberia, Afrikas mest folkerike land med 175 millioner mennesker.
Men faren er ikke stor her i Norge eller noe av vesten for den saks skyld. Et land med moderne helsevesen er en slik sykdom nærmest utenkelig. Grunnen til at det er så mange som dør av ebola akkurat nå, er fordi utbruddet i Vest-Afrika i vår har rammet områder som ikke tidligere har vært utsatt for ebolautbrudd. Folk vet derfor ikke nødvendigvis hvordan de skal oppføre seg. For eksempel har begravelsesritualer i enkelte folkegrupper foreløpig bidratt til at utbruddet er det mest alvorlige hittil. Det er fordi de etterlatte steller avdøde selv, og en del av tradisjonene går ut på kroppskontakt.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er ikke spesiellt bekymret for min egen helse, men hva om det sprer seg gjennom HELE Afrika? Jeg føler det må strengere tiltak til enn hva det allerede er, full isolering av de landene som er hardest rammet f.eks.
Sist endret av Siilverpants; 9. oktober 2014 kl. 08:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.