View Single Post
Sitat av Zarni Vis innlegg
Videre må jo borgerlønn til syvende og sist finansieres av privat sektor. Dette medfører samfunnet en ekstrakostnad som sikkert tas fra lønnskostnadene til bedriftene.
Vis hele sitatet...
Nå tar jeg dette litt ut av kontekst, men du kommer med noen interessante tanker. Men et spørsmål er om samfunnet i fremtiden trenger å være likt som samfunent i dag? (gitt all teknologisk utvikling som skjer)

Slik jeg ser det så gir skilnaden mellom privat og offentlig kun mening i et kapitalistisk samfunn. Og da blir spørsmålet - gir et kapitalistisk samfunn mening om vi har kommet dit at menneskelig arbeidskraft i stor grad er overflødig?

Nå fremstår jeg kanskje litt revolusjonistisk (og kanskje jeg er det?). Men tor det er en god øvelse å prøve å utfordre ting man tar som "gitte sannheter", og prøve å tenke helt nytt. Jeg tror mange av de virkelig kule ideene kommer frem når man tørr å tenke litt utenfor boksen. (og samtidig innser jeg at det er nesten umulig å forutse fremtiden - og de fleste spekulasjoner trolig er helt feil).
Sist endret av etse; 29. april 2021 kl. 14:21.