View Single Post
Mange mennesker (sikker de fleste) trenger å føle at livet deres har en mening og at det gir verdi. Altså føle at man på slutten av dagen har gjort noe nyttig. Å ha vært på jobb en dag gir i dag mange denne følelsen. Men trenger det virkelig å være slik i fremtiden? Kan ikke det å dra på jobb erstattes med å gjøre noe annet som kanskje er mer givende for mange enn en jobb?
F.eks. om du er bilmekaniker og elsker å skru på bil. Ville det ikke vært mye gøyere å samle en gjeng venner å f.eks. skru på veteranbiler slik du ønsker enn å gå på jobb å fikse div. feil på bilene til kunder.

Eksempelvis for min egen del. Jeg driver med utvikling og programmering og trives godt med det. Men konsekvensen av at jeg har denne jobben er at har jeg mistet lysten og kreativiteten rundt det å drive med egne utviklingsprosjekter. (som jeg gjorde masse før jeg startet å jobbe). I stede for å jobbe kunne jeg egentlig brukt mye av tiden min på å drive med slike hobbyprosjekter.

Jeg synes og det er skummelt å anta at det vil komme nye jobber som erstatter de gamle. Tradisjonelt til nå har det fungert sånn passe - men vi jobber også betydelig mindre i dag enn vi gjorde før. (de fleste jobber jo bare 37.5 timer i uka). Men med tanke på den raske utviklingen til teknologi tror jeg man skal være forsiktig med å tro at det alltid vil være slik. Det kan være at vi alltid kommer til å trenge å ha mange fok i jobb - men samtidig tror jeg egentlig at vi egentlig klarer å effektivisere ting mer og mer. Så mindre arbeid vil være nødvendig på sikt.

Og er det ikke fint mål å ha at folk skal få større frihet til å gjøre det de selv ønsker? Og bruke mindre ting på "frivillig tvang" ting som jobb? Og så må man samtidig finne gode løsninger på å gi folk muligheter til å føle mestring og mening i hverdagen uten å være på jobb.
Sist endret av etse; 29. april 2021 kl. 13:41.