View Single Post
I diskusjoner rundt ting som borgerlønn så føler at veldig mange av motstanderne til det er folk som tar for gitt forutsetningene:
- Alle må jobbe
- folk som ikke jobber er late.
- gir du folk gratis penger vil mange sitte hjemme og gjøre Ingenting.

Jeg tror at man må tørre å stille spørsmål om disse forutsetningene faktisk stemmer - og om de vil stemme også i fremtiden?

F.eks. er det i dag forventet at alle oppegående mennesker skal ha en jobb, og slik samfunnet er bygd opp så trenger alle egentlig en jobb for å tjene penger. Men trenger det være slik i fremtiden?

Slik jeg ser det er hele poenget med et slikt system å gi folk incentiver til å gjøre et arbeid for et nyttig for samfunnet. Men om vi klarer å automatisere det meste av jobber - og kun trenger et fåtall for å sørge for at ting fungerer som ønsket. Trenger man da et slikt system?

Slik jeg ser det vil man i en eventuell fremtid hvor det meste av jobber blir automatisert faktisk måtte tenke helt nytt rundt slike ting. Jeg ser f.eks. ikke hvorfor mat skal koste penger om vi har automatisert hele produksjonen og har mer enn nok mat til alle.

En løsning kan jo være borgerlønn, da får jo alle et budsjett som de kan bruke på ting de ønsker - og grådigheten blir litt begrenset siden man ikke har råd til å bare kjøpe absolutt alt. Men også åpen for at ting må fungere helt annerledes.
Sist endret av etse; 29. april 2021 kl. 11:55.