View Single Post
Sitat av pensl Vis innlegg
Men er det noe god måte å beholde markene på et sted? greia er jo at de kryper så sykt langt ut på benken min når jeg tørker mye sopp (får hele leiligheten full til tider). Får bygge meg et tørkebur muligenst? Er mer for andre sin skyld dette her og ikke min. Ser ikke så digg ut når man spotter små hvite døde mark på kjøkkenbenken når man har besøk ...
Vis hele sitatet...
De tørker uansett inn. Er bare å støvsuge kjapt over hvis man er redd for at de skal ha klart å komme seg så langt avgårde. Personlig har jeg aldri opplevd dette som noe problem. Du kan bruke en plastboks eller pappkasse som pisk10hi nevner, ellers så vil noen striper med dobbeltsidig tape rundt tørkeflaten også stoppe ting som kryper.

Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Jeg forstår poenget ditt. Grunnen til at dette kan være litt problematisk etter min mening er metoden fører til variabilitet i hvor mye skade larver kan gjøre på soppen utifra luftfuktighet i rommet. Hadde selv opplevelsen av å skulle ta et sporeprint der jeg la noen hatter under en glasskuppel. Etter en dag var printet ferdig og jeg tok hattene ut for videre tørking. Det viste seg at den ene hatten da hadde holdt på fuktigheten nok til at larvene i den hadde kunnet vokst seg relativt store. Store nok til at neste dag da hatten i utgangspunktet burde vært ferdig tørket var den falt helt sammen og blitt til sopp-gugge der 7-8 larver / hvite marker koste seg rundt. Dette fikk meg til å realisere at om du bruker denne metoden så ja, kanskje kommet de til å krype ut under tørking i håp om å finne et bedre hjem men allikevel vil de gjøre noe skade og antakelig etterlate seg tilhørende ekskrimenter. Dette kan jo tenkes at kan ha en innvirkning på amkvaliteten til produktet ettersom larvene metaboliserer stoffene eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, metoden forutsetter selvsagt relativt tørr luft, altså ikke utendørs eller i en fuktig kjeller osv. I et normalt inneklima fungerer den imidlertid knirkefritt. Jeg ville ikke lagt for mye i det som skjedde med sporeprintet. Det er jo et avvik fra metoden å lage print først. Det har også mye å si hva slags vifte man bruker. En PC-vifte er for eksempel ikke til mye nytte. Det beste er en kraftig vifte, av typen man bruker til å kjøle seg ned, eller slike man har i drivhus og lignende. En vanlig bordvifte gjør jobben.

Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Et annet moment er at om de går ut så hvor går de da? Gjorde en interessant test der jeg hadde noen sopper til tørking i en beholder med høye kanter slik at småkryp ikke greide å hoppe ut og tilsvarende mengde sopper flatt på ark på kjøkkenbenken. Resultatet ble at beholderen inneholdt hundrevis av døde småkryp mens de flate arkene bare hadde noen titalls. Altså er det nå hundrevis av småkryp rundt i rommet de tørket i. Om de døde etter å ha kommet seg vekk fra papiret eller fant en annen kilde til fuktighet er for meg uvisst.
Vis hele sitatet...
Jeg har også brukt bokser noen ganger for å samle opp krypene. Det funker det, men det er ikke nødvendig. De overlever uansett ikke i et tørt inneklima, men det er absolutt en praktisk og enkel måte å holde dem samlet på.
Sist endret av mentalmelt; 15. august 2018 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.