View Single Post
Jeg holder på å porte min personlige nettside fra Wordpress (tidligere Serendipity og før det igjen PHP-Update) til Jekyll og Github Pages. Siden gratis-themet jeg brukte for Wordpress var gammel og antakelig hadde tatt like mye tid som å lage noe selv, laget jeg heller mitt eget theme basert på Bootstrap 4 (og Bootswatch).

Foreløpig ligger siden ut på adressen Github tildeler brukeres nettsider ( https://fuzzy76.github.io ), men planen er at jeg legger inn dagens innhold fra fuzzy76.net og peker domenet til Github Pages så fort jeg er fornøyd. Innholdet på siden er også veldig magert. Forsiden er ferdig, men jeg har kun lagt inn to innlegg fra den gamle bloggen (begge under kategorien Engelsk) mest for å se hvordan det ferdige resultatet kan bli seende ut.

Den største utfordringen var å få alt av blogg-lenker, RSS-feed og kommentarer med. Det har jeg gjort, men kommentarene får dere ta meg på ordet for inntil videre – Disqus vil ikke vise dem før de lastes på det riktige domenet.

Alt av tekniske avveiinger og spissfindigheter har jeg forsøkt å skrive opp i README'en på https://github.com/fuzzy76/fuzzy76.github.io/

Så da vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på både design og informasjonsarkitektur. Designet er ikke veldig spennende, jeg er absolutt ikke en designer. Jeg har tatt det jeg fikk gratis fra Bootstrap (og Bootswatch) og holdt meg mest mulig til det selv om det sikkert er mange forskjellige valg man kan ta på HTML'en som genereres. Men det er ikke noe problem å gjøre justeringer hvis noen ser noe som ikke ser bra ut.

Innholdet er et kapittel i seg selv. Jeg har blogget i sikkert 15 år, og hva jeg har fokusert på har endret seg veldig over tid. I denne nye utgaven har jeg tredelt innholdet. Det er norske innlegg som antakelig hovedsaklig vil inneholde nyhetskommentarer, engelske innlegg som for det meste vil være av teknisk art og til sist "kjære dagbok"-innlegg fra bloggens spede begynnelse. De sistnevnte har jeg tenkt å skjule fra utlistinger, men direktelenker til dem vil fortsette å fungere.