View Single Post
Hei Menorah!
Jeg har selv fått medisinsk cannabis på resept i Nederland med henvisning fra min Norske lege.
Men jeg mistenker at du kanskje kvalifiserer til å få medisinsk cannabis på resept her i Norge (OM det kan dokumenteres at cannabis hjelper mot din sykdom). Såvidt jeg kan se står det ikke noe om at medisinsk cannabis hjelper mot autoimmun sykdom på legemiddelverket eller Nederlands Cannabis-byrå, men med rett dokumentasjon og legen på ditt lag vil jeg tro at det skal være mulig å få resept her i Norge (i verste fall i Nederland..).

Nå er medisinsk cannabis enda så nytt i Norge, så jeg vet ikke helt hvordan det systemet funker helt enda. Virker som du allerede har vært å lest om medisinsk cannabis på legemiddelverket, men legger uansett med en sitat og link til info.

Hvilke kriterier legger Helsedirektoratet og Statens legemiddelverk til grunn i
vurderingen av søknader om rekvireringsrett og godkjenningsfritak?

Legen må begrunne hvorfor pasienten ikke kan behandles med et legemiddel som er godkjent i
Norge (legemiddelforskriften §2-5)

Som hovedregel gjelder følgende:
- Annen behandling har ikke hatt tilstrekkelig virkning
- Cannabisrelaterte legemidler godkjent i Norge har ikke gitt tilstrekkelig effekt, har gitt
bivirkninger eller vurderes som uegnet.
- Cannabisrelatert legemiddel godkjent i annet land har ikke gitt tilstrekkelig effekt, har gitt
bivirkninger eller vurderes som uegnet.
- Legen har konkludert med at pasienten kan ha nytte av behandling med
cannabisrelaterte produkter
- Administrasjonsmåte og dosering må fremgå av søknaden.

Særlige forhold:
Ved alvorlig sykdom hvor pasienten allerede har erfart god effekt av et cannabisrelatert produkt, kan
legen likevel søke om fortsatt behandling med dette uten at pasienten først må forsøke legemidler som
er godkjent i Norge eller andre land.
Vis hele sitatet...
https://legemiddelverket.no/nyheter/...gens-regelverk (Se linkene nederst på siden.)

https://www.cannabisbureau.nl/english

Og om du vil ha mer info om hvordan prosessen i Nederland fungerer er det bare å si ifra. Det kan jo også være mer info ang dette på Nordisk Cannabisforum/Norcan. Men jeg har ikke vært innom der på lange tider, så vanskelig å si om det er oppdatert info der.. Uansett, masse lykke til og håper det ordner seg for deg.