View Single Post
Anarchy in Åmot

http://www.gyldendal.no/new/midasimages/GYLDENDAL%20LITTERATUR%5C2007%5C8205370427-120X.JPG

Utgitt: 2007
Forfatter: Sturle Brustad
Type: Drama/Roman
Utgiver: Gyldendal
Nettside: anarchyinamot.com

Plot: Det er 1978, det er en stille augustdag, skolekorpset kommer til syne der borte i varmedisen og alle gutta stirrer mot Linda Fossli, som åpenbarer seg med svaiende pupper og svingende tamburmajorstav i spissen for korpset. Målet er sportsplassen, der det skal være fotballcup og ordførertale med hele Åmot til stede. Og det er her det skjer: Plutselig dundrer ”Anarchy in the U.K.” av Sex Pistols fra stadionhøyttalerne, og verden er ikke lenger den samme. Hans Petter og Perry starter band, pønkband: Gutta på utsida skal gi lyd fra seg, skal gi bygda noe annet enn Septimus og pølse i lompe og sjakkvelder. Den skoleflinke og kloke Hans Petter er hovedpersonen i historien, en historie om ei bygd som blir satt på hodet, gutter som møter jenter og ikke minst Deniro, en villmann med kniv og ei søster som han vil forsvare. Sturle Brustads Anarchy in Åmot er en varm, munnrapp fortelling om ungdom som bryter lydmuren og løfter bygda ut av dvalen. Før det hele løper løpsk.

Egen mening: Den største grunnen til at jeg leste denne boka, var nok fordi jeg kun bor 3-4 kilometer unna Åmot. Ja, den Åmoten boka handler om! Boka er munnrapp, og meget fengende. Jeg leste den fra perm til perm på relativt kort tid, den trollbandt meg til tider. Dette er en morsom bok, og en bok som egentlig ikke er til så veldig stor ettertanke. Men fy fillern for en underholdene bok!

Det som setter prikken over i-en, er at forfatter Sturle Brustad faktisk har spilt inn alle sangene bandet lager underveis i boka! Sangene kan lastes ned fra nettsiden til boka.