View Single Post
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Tungtvann blir jo aldri kjedelig da, det er ORDENTLIG norsk rap.
Helt egen stil, og råe tekster.

f.eks Tungtvann - Hold Kjæft og Mor, du e hot!
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Det der var jo skamdårlig, helt elendig.

Personlig hørte jeg på rap/hip-hop når jeg var mindre og syntes det var dødsfett, mye grunnet rytmer osv. Selvom jeg stortsett ikke liker rap så kan dere som sier at det er null skills å rappe gå å brenne. Trangsynte horer, ikke hvemsomhelst kan holde takta osv. Det har du flere levende bevis på: Vinnie Boy.

Det jeg derimot hater med rap er den jækla macho-kulturen mange av disse har. Klarer ikke selv å høre på rap lenger, men syntes fortsatt det er gøy å lage div. smårapper for moroskyld.

Det som gjorde at jeg likte rap før var som sakt rytmer/skills med ord, noe som også kjennetegner metal bare at det er annerledes i fremførelsen og produksjon. Mye av det som gjorde at jeg likte rap før var også at det var omtrent det eneste av musikk jeg hadde hørt bortsett fra Beatles, Gilbert O'Sullivan, ABBA, Billy Joel og Queen. Det var noe nytt, kult og det virka fet. Etter en stund med rap ble jeg utrolig lei av all posinga, machodrittet, fakeheten og resirkuleringa. Gikk da over til rock og etterhvert til metal, som jeg fortsatt hører på.



Det som gjorde at jeg bytta musikkstil var vell også mye grunnet at jeg forandret meg som person. På Barneskolen var jeg opptatt av å bli likt, så jeg fulgte det som var populært på den tia, hadde litt vanskelig å stå på mine egne meninger om de "kule" var mot meg osv, derfor ble rap en naturlig sjanger for meg. Følte meg ganske kul på den tia også, men etterhvert ble jeg så lei av å late som noe jeg ikke var, ikke kunne si meninga mi om ting og kle meg etter kleskodeksen for å ikke bli likt. Nei jeg har aldri drept noen, snorta coke eller pult en haug av fine chicks i baksetet av en hummer, sluttet derfor å høre på musikk som promoterer dette og sluttet å late som dette var tilfellet for mitt liv.

Sikta da heller til musikk som passa mer til hvem jeg er som person, og musikk som godtar meg for den jeg er. Noe jeg føler metal sjangeren er. Og nei, når jeg sier at metalsjangeren passer bedre til den jeg er så kan jeg informere dere som bare tror at metal er å tilbe satan at det er det ikke, og at jeg heller ikke driver med det. For de som tror jeg er trangsynt når jeg sier at mange tror at det er det eneste metal går ut på vil jeg si tar feil, tenkte selv det før jeg satt meg inn i sjangeren, og opplever stadig fordommer mot metal.



Mener derimot at Metal generelt er på et mye høyere skill level enn det det er å produsere en rap sang.


Bare for å sette ting litt på spissen:

Rap = En fyr til å lage beats i et program, kan også bruke instrumenter, trenger derimot ikke samspill. En fyr som rapper (god til å holde takta) og en som lager teksten.

Så har du jo personer som T-pain da, spør du meg er det totaltfravær fra skill.

Metal = Minst 4 personer som skal være samspilte, bruker instrumenter og må fremføre musikken live. Mange band skriver også musikken selv. Growl/Scream er vanskelig.

Når et metalband skal fremføre noe live er du avhengig av at fire personer er samspilte, når en rapper skal fremføre noe live er han avhengig at det ikke er hakk i cd'n som går i bakgrunnen. For meg er det mye mer skills å kunne være samspilte og lage melodier på instrumenter, enn å sitte forran en datamaskin og programmere lyder.

Dere som mener at hvem som helst kan spille metal kan jo bare finne frem gitaren og ta en titt på feks: Meshugga - Bleed.
Eller som jeg pleier å si til folk som sier at growling er bare å skrike i mikrofonen: "Gjør det selv da". Det de fleste ender opp med da er å drite seg ut for deretter å innse at det ikke er like lett å få det til som de først påsto.


Der har du meningene fra en som har vært hekta på begge sjangerene bare i forskjellige perioder av livet.