View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Skjønner ikke hva du argumenterer for i disse avsnittene.


Men det er jo ikke det det handler om. Ærlig talt. Folk har vel nære relasjoner til sine inngifte slektninger også. Dette handler om gamle tradisjoner om at kvinners seksualitet tilhører klanen, og deres renhet er et symbol på familiens ære og status. Ja, det høres sikkert helt sløkket ut, og de som har disse holdningene tenker helt sikkert ikke det bevisst. Men når han over her snakker om at han føler seg "dominert" og nedgradert til "betahann" hvis kompisen har one night stand med søstera, hva vil du kalle det da? Er ikke det ganske eksplisitt å knytte kvinnene i familien sin seksualitet til mennene i familien sin status? Synes ikke du det høres ut som noe vi burde prøve å legge bak oss etterhvert?


Det var du dom dro abc sitt innlegg ut av proporsjoner. Det er ingen som påstår at man aldri har tenkt på at noen i familien har et sexliv, vi bare plages ikke ved det og får ikke uønskede bilder i hodet i den grad at vi må kutte vennskapet med den "skyldige" .
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er forskjell på å få et vennskap ut av sine søskens partnere og det å ha en nær venn som plutselig blir din svoger. Uten at jeg har noe erfaring med det selv.

Og hvis det handler om at kvinners seksualitet tilhører klanen, så lurer jeg på hvor det kommer ifra, det må ha ett opphav i en eller annen essensiell følelse i menn. Så da spør jeg hvilken?

Og jo jeg syns som sagt ikke det burde være sånn, som jeg skrev, for meg er det ett fett hva folk, inklusive søstre og brødre og fedre og mødre gjør, jeg har et ønske om å forstå hvor det kommer fra.

Jeg syns selvfølgelig at om mine søstra vil dra på svingersparty å ha bukkakefest må de selvfølgelig få gjøre det, uten å være dømmende og uten frykt for at det skulle endre vårt forhold til hverandre, ville jeg selvfølgelig lurt på hvorfor uansett. Av nyskjerrighet bare.

Og det var det hele, jeg lurte på uten noen form for påstand. Jeg lurte på om det var noe biologisk som gjorde menn så opprørt ved at deres venn har seg med søsteren deres.

Jeg spør fordi jeg ikke vet, jeg kjenner ikke mine søstre, vi vokste ikke opp sammen og frem til jeg ble 28 har vi bodd 250 mil unna hverandre. Så jeg har aldri måtte kjenne på noen form for dette eierskapet det er snakk om.

Og jeg nekter å tro at det bare var en totalt uemosjonell random tanke fra en eller annen løk som etterhvert utviklet seg til en tradisjon. Så igjen, jeg spør, hvor i mennesket kommer den følelsen om eierskap fra?
Sist endret av Kloakk; 10. mars 2021 kl. 09:18.