View Single Post
Velkommen i gjengen!

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Har prøvd Ritalin før, men skjønner hva folk mener med bivirkninger. Legen sa uten at jeg nevnte noe om det at vi starter rett på Aduvanz noe jeg er veldig fornøyd med da jeg hører mye positivt om det kontra Ritalin.

Hvordan erfaring har dere rundt medisintypene, noen andre som starta rett på lisdeksamf?
Vis hele sitatet...
Prøvde medikinet (metylfenitat, som ritalin) først, men bivirkningene kom før virkningen. Har sett litt ulik forskning på hva som har størst sjanse for å funke, det er uansett veldig individuelt. Mye av forskningen er også på barn. Jeg tror kanskje økonomi er grunnen til at de prøver metylfenidat først. Fikk inntrykk på min psykiater at vi "måtte" sveipe innom den først, da det sto i en eller annen veiledning. Ellers er jo lisdeksamf litt vanskeligere å misbruke, så det kan hende det var derfor han valgte det til deg. Det går fint an å misbruke, men det må omdannes i kroppen før det kommer hjennom blod/hjerne-barrieren, så det tar litt tid. Dette gjør også at det føles mildere i overgangen enn metylfenidat, synes jeg.

Hvilken dose starta dere på, og hvor lang tid tok opptrappingen, hvor mye økte dere osv? Økes det hver dag eller?
Vis hele sitatet...
30mg, økte etter en uke til 50mg, så etter en uke til prlvde jeg noen dager på 60 (2x30) før 70mg. Det ble for mye for meg, så havnet på 50 inntil videre. 70mg er maksdose på papiret, men en del bruker mer enn det. Bruk tid nok på opptrappingen, så er det mindre risiko for at bivirkningene slår for hardt inn. De fleste bivirkningene kan man venne seg til.

Syns det hele gikk litt fort, da jeg for to uker siden begynte utredninga men han har møtt meg daglig gjennnom disse to ukene og jeg har delt veldig mye av livet mitt til han. Samt så har vi jobba endel rundt disse skjemaene man fyller ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du har møtt legen daglig i to uker, vil jeg si det er mye grundigere utredning enn jeg hadde. Det går ganske raskt å få oversikt over situasjonen hos voksne. Hos barn er det jo mer styr, med foreldre, lærere og alt mulig som må uttale seg, og mye lærevansker og sånn som man må utrede samtidig.
Sist endret av *pi; 24. juli 2022 kl. 17:23.