View Single Post
Sitat av Epicuser Vis innlegg
Hva med en liste over garantier partiene leverer? At ikke alt alle politikere på forskjellige nivåer sier vil være mulig for noen å leve opp til.

Er jo forskjell på å ikke klare å fylle alle bassengene i Norge og å love Mullah ut på 30 dager uten å si hvordan eller å i det hele tatt prøve vitende on at det ikke var mulig.
Vis hele sitatet...
Sett at jeg er partileder i et generisk parti på høyresiden, og du i et annet. Vi to skal innlede samtaler om regjeringssamarbeid. Jeg har selvsagt lest partiprogrammet ditt nøye. Jeg har fulgt med på hva du har sagt i media. Og jeg har lest garantilista di. Nå, det er mange punkter vi er uenige om. Men også mye vi er enige om. La oss si at ett av dine garantipunkter er, tjah, å legalisere spretterter. Mitt parti har aldri ment noe som helst om spretterter, og personlig har jeg ingenting i mot de. VIl du legalesere de, så gjerne for meg. Sånn egentlig. Dersom samarbeid og effektivt styre hadde vært i vår felles interesse hadde jeg bare sagt "sure, legaliser i vei. Neste punkt?" Men! Du har garantert å avkriminalisere sprettertene! Det er et løfte du holde. Naturlig nok har jeg plutselig blitt veldig skeptisk til spretterter. Jeg liker de faktisk ikke i det hele tatt! De er farlige og unødvendige voldsprodukter, og jeg er ekstremt lite gira på å la slike ting omsettes fritt blandt norske barn. Din garanti gir meg med andre ord ganske sterke forhandlingskort, og jeg kan kreve mer eller mindre hva jeg vil for å få deg med på laget - og du vil jo i regjering, vil du ikke? Du vil ikk emiste ansikt og bryte garantien din? Skal vi kanskje ta en titt på likestillingsloven først, før vi diskuterer ferdig om de sprettertene du har lovet bort?



Så kan du kanskje innvende at min egen garantiliste gjør at jeg også står lagelig til for hogg? Nope! Jeg har nemlig valgt mine garantier litt mer med omhu. Jeg har for eksempel garantert at bokmål og nynorsk skal forbli likestilte språkformer i Norge. Det er et vepsebol du bare ikke vil putte snabben i og helst ikke trekke oppmerksomhet mot fra noen part. Jeg har også garantert at vi skal forbli medlemmer av NATO (lykke til å endre den!), og at vi skal bedre samarbeidet mellom privat næringsliv og offentlige tjenestetilbydere - hvilket kan tolkes til å bety hva som helst, og gjerne i retning "privatisering som mål i seg selv", noe alle partier på høyresiden allerede har som førende ideologi. Ting jeg faktisk ønsker å endre, kontroversielle og risikable utspill, det har jeg selvsagt ikke garantert å gjennomføre!


Med andre ord er min garantiliste fullstendig verdiløs. Jeg står inne for alt som står på den, og er villig til å forsvare det med nebb og klør, men det blir ikke nødvendig for du er ikke så dum at du utfordrer de punktene som står oppført på den. Så nei, jeg tror ikke en garantiliste ville hjulpet noe som helst. Partiene ville rigget seg til slik at det bare ble nok et våpen de kunne bruke mot uforsiktige motstandere, men fint lite annet.