View Single Post
Jeg har selv i en lengre periode av livet røkt hasj daglig, på det meste gikk det vel ca 3 g/dag eller mer.
På den tiden ble jeg egentlig ikke ruset av å røyke, var mer for å opprettholde en ny normaltilstand.
Jeg er rimelig sikker på at jeg etter å ha røkt flere ganger i løpet av dagen, fint kunne utført de fleste oppgaver minst like bra som som de fleste andre som ikke hadde inntatt noen form for rusmidler, men det er ikke dermed sagt at det er greit å sette seg bak rattet på en bil å kjøre.
Og som andre har nevnt er det stor forskjell på en som røyker cannabis daglig og en som tar seg en joint en sjelden gang, og om jeg måtte velge, ville jeg mye heller sitte på med en stoner som er en erfaren sjåfør fremfor mange andre som ferdes på veien.
Men igjen, det at mange under påvirkning av cannabis er i stand til å kjører like bra som mange andre, er ikke grunn god nok til at det å kjøre under påvirkning av cannabis er greit.

Til dere som mener at det er greit å kjøre påvirket av cannabis, tenker dere også at det er helt greit at en alkoholiker som bare har drukket 4-5 halvlitere over noen timer også er trygg i trafikken?
For jeg er ganske sikker på at en alkoholiker med en promille som ville fått de fleste andre til å snøvle og sjangle, fint kan være i stand til å utføre mange oppgaver tilsynelatende like godt som noen uten påvirkning av alkohol.
Men, det er så lenge det ikke skjer noe uforutsett, for i det øyeblikket en farlig situasjon oppstår, kan det være veldig små marginer som utgjør veldig store forskjeller på utfallet.
Det er i disse situasjonene man fungerer best når man er opplagt og upåvirket av noen som helst form for rusmiddel, uansett hvor høy toleranse man måtte ha.

Og hvordan skulle et eventuelt lovverk utformes, dersom man skulle gi rom for at rusavhengige ikke nødvendigvis er like ruset som noen som bare bruker rusmidler sporadisk?
Nei, det ville blitt heller meningsløst, lovverket må utformes for normalen ikke unntakene, og som andre allerede har påpekt, er edruelighet ett av kravene til å ha førerkort.
Så dersom du ikke er i stand til å kjøre bil uten å være påvirket av cannabis, så har du ganske enkelt ikke noe på veien å gjøre, selv om det veldig ofte går bra.

En annen ting å tenke på, er hvilke konsekvenser det kan få dersom man skader seg selv eller andre i en bilulykke, dersom det blir oppdaget at man var ruset når ulykken skjedde.
Det er ganske enkelt ikke verdt å ta sjansen på å kjøre under påvirkning av cannabis, de potensielle konsekvensen er ganske enkelt for store til at det kan anses som forsvarlig, uansett hvor god sjåfør man selv måtte mene at man er under cannabispåvirkning.