View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vanskelig å svare konkret uten å smakt brygget, men de få gangene jeg fikk smaker som ikke var som forventet så var det pga at jeg hadde dårlig tid. Slurvet enten med steriliseringen eller ujevn temperatur på gjæringen. Mtp at gjæringen kan sette usmak så gjelder ikke det kun ekstraktbrygg. Det gjelder også om du brygger på malt. Det som skjer i gjæringen om tempen øker er økt produksjon av estere og fusel. Spesielt i stormgjæringen så stiger tempen fort å mye.

Om usmaken din skyldes infeksjon så vil du klare å smake det. Det blir en slags sur smak, den trenger ikke være veldig fremtredende men har du først smakt øl med infeksjon så kjenner du det lett igjen. Kan minne litt om melk på absolutt siste dag før den "klumper seg". Om du stort sett har holdt deg til varianter av pilsner så kan det godt tenkes det er humletypen som er uvant for deg eller mer fremtredende.
Vis hele sitatet...
Neida, skjønner at usmak ved gjæring ikke kun er ved ekstraktbrygg, men siden det ikke meskes eller brukes noe særlig med korn når man brygger med ekstrakt er det sjeldent der feilen har oppstått, derfor holder jeg en knapp på at det er under gjæring noe har skjært seg...Evt nedkjølingen som sikkert var bortimot en time for min del på første brygg... Satt et nytt brygg onsdag og klarte da å få avkjølt på 25 minutter..

Oppskiften jeg har kjørt finner du litt lengre opp i tråden... Jeg tviler på det er infeksjon, ikke bare fordi jeg er veldig klar over viktigheten av renslighet, men også fordi det ikke minner om noe surt, verken smak eller lukt, takk dog for å fortelle meg hvordan en infeksjon utarter seg så vet jeg hva det ikke er og hva det er om/når det oppstår

Om jeg kan stole på disse tempreraturstripene man fester til gjærkaret skal ikke tempen ha vært noe særlig problem, men hey den kosta 79,- aner ikke hvor nøyaktige de er, og sjekker jo stort sett temp på morgen og kveld, hvem vet hva tempen har vært utenom de tidspunktene Det vil uansett bli bedre med gjærskapet som venter på tredje brygg

Nå aner jo ikke jeg hva slags humletyper som er brukt i de butikk øla jeg har drukket, så det kan kanskje være nettopp det. Som du kan se i oppskriften litt lengre opp har jeg brukt Magnum og Cascade. Og at jeg rett å slett ikke er vandt til humlepreg i den grad dette brygget gir. Utenom den "usmaken" er ølet supert, og de har jo kun vært på flaske 1 uke for karbonering og to dager i (k)øleskapet pr. i dag.. Så kanskje med tid, vet jo at humle forsvinner litt med tid så vil den ikke være så markant