View Single Post
Skal ta spørsmålet alvorlig selv om TS tydeligvis byttet leir.

Jeg tror ikke IQ beskytter veldig mye mot sånt. Hjernevasket kan alle bli. Man ser det jo i andre tilfeller, f eks voldelige relasjoner, ressurssterke og intelligente folk er også lette å manipulere hvis forholdene ligger tilrette. Vi handler mer på emosjoner enn vi tror, og tilhørighet er en viktig drivkraft. Hjernen er også en meningsmaskin som leter etter mønstre, og finner det, også når det ikke finnes noen. Og vi ønsker alle å bekrefte narrativet vi har valgt oss, når vi først er investert i det. Smarte folk er ofte nysgjerrige og søkende, og har du høy IQ og lite å bruke den til ser jeg for meg at man kan havne i kaninhullet ganske kjapt.

Jeg tror utdannelse er en bedre beskyttelse. Det vil jo i stor grad korrelere med IQ. Jeg tror smarte folk har like mye tankefeil som andre, men høyere utdanning hjelper deg å bli bevisst på dem, og å avsløre ugyldige slutninger og dårlige kilder. Bare det å faktisk kunne lese og forstå en forskningsrapport eller tolke statistiske data ville jo avslørt veldig mye. I tillegg er folk uten utdanning, særlig i land som USA, utsatt for mange faktorer som kan dytte i den retning. Sosial utenforskap er nevnt her, og tillit til autoriteter er jo lav av mange gode grunner hos denne gruppen.

Så om det finnes korrelasjon mellom IQ og konspirasjonstenkning vil jeg tippe den er negativ på grunn av utdanningsnivå, men jeg tror uansett IQ er en dårlig forklaringsmodell på den typen adferd. I det hele tatt tror jeg ikke folk gjør dumme valg fordi de er dumme, eller smarte valg fordi de er smarte. Det er lettvinte forklaringer som for det første bidrar til å skjerpe motsetningene og dytte folk lenger utpå, og for det andre tilslører strukturelle, sosiale problemer som faktisk bør adresseres.
Sist endret av *pi; 21. april 2022 kl. 16:42.