View Single Post
Hei jeg sitter med endel spørsmål om hva jeg har rett på i denne saken, jeg vurderte litt advokat men tenkte det må være noen her inne som vet kort og enkelt hva som lønner seg i en slik situasjon.

Huseier har kastet meg ut på grunn av "bråk" og vil at vi skal flytte så raskt så mulig, han vil ikke gi oss 3 mnd. oppsigelse og vil at vi skal betale husleie frem til kontrakten går ut med mindre han finner en ny leietaker. Problemet er at jeg tror ikke han vil klare å finne en ny leietaker, med andre ord så har han en datter som sikkert vil bo her gratis frem til 1 juni.

Det er også mange ting som skurrer med påstandene i brevet, og det virker som personene i underetasjen har et godt forhold med utleier som bor i samme huset og velger å rotte seg sammen, hun sier hun vil flytte om ikke vi flytter. Hva veier tyngst? Det er vel til syvende og sist opp til huseier om vi får bo her, men det virker alt for lett for han å få gratis husleie i det bygget her som er alt for lytt i.

Slik står det i brevet:

Hevning av leierforhold
Utleier har etter flere hendelser hvor det har vært alkohol involvert og med utagerende adferd kommet til den avgjørelsen at vi gjennomfører en hevning av leieforholdet ved *******, 2 etasje for leietakere ***** og *****.

Begrunnelse for avgjørelsen er adferd med alkohol involvert som har involvert naboer i samme hus og omkringliggende boliger. Av hensyn til leietaker i underetasjen, som har to mindre gutter, og andre naboer har vi i dag blitt enige om hevning av leieforholdet. Adferden strider med husordensregler og forventningen om vanlig ro og orden. Det er tidligere sendt ut skriftlig advarsel om upassende adferd og at gjentakende hendelser vil medføre at leieforholdet blir avsluttet.

Utleier begrunner sin avgjørelse i husleielovens §9-9 e) hvor adferd etter gjentatte advarsler ikke er etterkommet.
Det opplyses om at leier har en måneds klageadgang i forhold til avgjørelsen om hevning av leiekontrakten.

Det ble idag gjennomført et møte mellom utleier og leietakere. Det var enighet rundt sakens fakta. I møte ble vi enige om at leietakerne begynner å lete etter en ny leilighet fra i dag og vil flytte så raskt ny leilighet står i disposisjon. Utleier legger leiligheten ut på finn.no for å finne en ny leietaker. For at det skal gå så smidig som mulig for begge parter vil vi forskjøker å finne en felles dato for utflytting og overtakelse for ny leietaker, slik at vi forsøker å minske tiden med dobbel leie og tiden depositum er låst for nåværende leietakere.

***** og ***** har akseptert at leieforholdet opphører og begynner i dag prosessen med å finne ny leilighet. Leiligheten stilles til disposisjon for visning til nye leietakere etter avtale.
De aksepterer også at kostnaden for ny annonse dekkes av dem. Så fremt det ikke blir noe nye hendelser kan de bo frem til de har fått tak i ny leilighet. Det må betales leie frem til ny leietaker har tatt over. Leiekontrakten oprinnelige tid er frem til 1.juni 2021.

_________ _________ ____________
Utleier ****** ******* ******




Hva har jeg rett på i en slik sak? Jeg og samboeren har jo blitt kastet ut, men jeg vil helst slippe å betale leie ut året for en plass vi ikke kommer til å bo. Vil ikke en vanlig oppsigelse fra min del være gjeldende, med 3 måneder oppsigelse? Hvordan gå frem for å klage?

Jeg håper noen kan gi meg noen en pekepinn på hva jeg har rett på, føler jeg blir lurt for penger av sære folk som bor for tett innpå oss, og grunnlaget for utkastelsen er ivertfall alt for lite prekært til å kunne bli kastet ut på dagen.

Det eneste jeg har fått lest meg frem til er at om klagen på hevningen ikke blir godkjent iløp av måneden så har jeg 14 dager å flytte før politiet kommer på døren og drar meg ut herifra. Kjedelig når man kun har bodd her 3 måneder.

Setter veldig stor pris på svar.