View Single Post
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kan dette tolkes som at dersom man er så uheldig å bli tatt, så må man i verste fall kun ut med noen hundrelapper for dette dette ene spillet/filmen/albumet man er blitt tatt for?
Vis hele sitatet...
Har ikke så mange tall å gå etter, da jeg ikke har sett noen tilfeller hvor noen har blitt tatt for nedlasting spesielt. Å rippe og laste opp "Pitbullterje" kostet derimot en Fredrikstadmann 150.000kr (redusert til 50.000 pga økonomien hans), så jeg ville tippet at gebyret per film er betydelig lavere enn dette. Problemet er derimot antallet filmer man kan dømmes for, og hvor grensen går før man har brutt opphavsretten. Skjer det når jeg laster ned torrentfilen? Når jeg åpner filen i torrentprogrammet? Når jeg har annonsert til trackeren? Må jeg ha lastet ned en byte, eller går grensen først når jeg har nådd 100% og begynt å dele?

Dette er noen litt spesielle gråsoner som jeg tror det kan bli vanskelig å dømme noen for. Hvis jeg laster ned en lovlig torrent vha. magnet-links så vet jeg ikke hvilke filer den inneholder før jeg har spurt andre. Hvis jeg da oppdager at det er en ulovlig film - har jeg da brutt loven?