View Single Post
Sitat av Weiland Vis innlegg
Jeg begriper ikke hvordan dette kan være en.god idé for folk med alvorlige psykiske lidelser.
Spesielt angst og depresjon.
Leger, psykiatere og psykologer sier at X og MDMA er gift for folk med for lite serotonin.
Som.kjent utløser MDMA enorme doser serotonin. Og tømmer lagrene. Svært mange som bruker disse stoffene, sliter med depresjon.
Hadde det vært et stoff som tilfører kroppen serotonin, hadde jeg prøvd det, uten tvil.
Men ikke noe som tømmer lagrene mine helt.

LSD høres også rimelig sprøtt ut å gi til folk med angst og depresjoner.
Men mulig jeg har missa noe.
Vis hele sitatet...
Det er mye feilinformasjon i dette innlegget. Å klassifisere alle med ulike depresjoner som "folk med for lite serotonin" er både generaliserende og feil.

Jeg har tidvis slitt med forholdsvis tunge depresjoner og blitt behandlet med ulike former for antidepressiva og terapi siden 14-årsalderen. En forsvarlig bruk av MDMA (125-150mg 4-6 ganger i året med minimum en måned mellom hver gang) og sopp, altså psilocybin, har hjulpet meg ufattelig mye.

Psilocybin "etterligner" forøvrig serotonin, uten å "tømme lagrene". Jeg foretrekker det foran LSD, spesielt for terapeutisk bruk.

Sier ikke at det er løsningen for alle, og tror definitivt MDMA kan ha en negativ effekt for enkelt. For meg handler det mer om en slags evigvarende "tomhet", ikke en destruktiv og intens tristhet som grenser mot det suicidale. Hvis sistnevnte, evt om man har en forhistorie med psykoser o.l., kan jeg se for meg at både MDMA, LSD og psilocybin er mer risikabelt å eksperimentere med.