View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aaren Vis innlegg
Om man forteller legen sin at man f eks. bruker hasj eller annet rusmiddel utenom det som er lovlig som alkohol etc. Så har legen PLIKT til og varsle Politiet om du innehar ett førerkort!
Vis hele sitatet...
Nei.

Legen har ikkje plikt til å varsle politiet. Legen har plikt til å varsle fylkeslegen. Plikta gjeld ikkje bruk av ulovlege stoff spesifikt, men at pasienten ikkje oppfyller helsekrava. Du kan røyke hasj, og fortsatt oppfylle helsekrava - og du kan vere fullstendig avholdande til alle rusmiddel, og ikkje oppfylle dei.

Fylkesmannen i Hordaland skriv litt om det.

Det er heller ikkje ei absolutt plikt, men ei vurderingssak helsepersonellet må gjere.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har selv mistet førerkortet for "alltid". Begge gangene for kjøring påvirket av alkohol. Andre gangen trodde jeg rett og slett jeg ikke hadde promille, var for tidlig dagen derpå. Må jeg foreta noen prøver over tid før jeg kan få igjen mitt førerkort?
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med politiet eit år eller to før utløpet av tapsperioden for å få avklart om dei meiner du oppfyller edruelegheitskravet.
Sist endret av vidarlo; 19. mai 2018 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.