View Single Post
Så du hevder at de som får boligområdene drastisk endret og ikke kan flytte på en god skole for barna har dårlige erfaringer med innvandringen? Har du kilder å vise til, eller er dette bare tomme påstander? Det ble nylig gitt ut en bok angående innvandringsdebatten med fokus på Grorud. Grorud er et boligområde som er drastisk endret. Betyr det at de menneskene som bor der har dårlige erfaringer med innvandrere? Nå var i grunn ikke hovedtemaet innvandring generelt, men en debatt angående folks holdninger og meningsdannelse.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det å bo på Grorud gir større kunnskaper om hvordan innvandringen påvirker samfunnet vårt, enn å ta en utdanning som ikke har spesialisert seg på temaet, selv om den er lang.

Her kan du selv lese om en forsker som lærte nettopp det, ved å bo på Grorud:
http://www.osloby.no/nyheter/Forsker...r-7742382.html

Jeg har selv bodd på Grorud i mange år og vet at folk der er av forskjellig oppfatning når det kommer til innvandringsspørsmålet, og det å be meg skjære dem over samme kam passer vel ellers dårlig i en debatt hvor du har stilt deg på de med høy utdanning sin side.

De blir ofte kalt rasister, grunnet sitt syn til innvandring. Og vet du hva? Det hender stadig at jeg leser kommentarer som feks. ".. Send de svarte apene hjem til jungelen sin og steng grensene nå er dere helt gærne..?", og når jeg leser slike kommentarer forstår jeg hvorfor de blir kalt rasister. Dessverre er ikke VG og DB flinke nok til å luke ut usaklige debattanter. Dessverre blir også rasismekortet trukket til generell skeptisk til innvandring, og det, det er ikke greit.
Vis hele sitatet...
Det understreker vel egentlig poenget mitt, generalisere slike innlegg opp mot folk som ikke har høy utdanning og er mot innvandring.
Slike innlegg er diskvalifiserende fra debatten og rasistiske, selvfølgelig!

Det kommer helt an på hvordan du definerer kunnskap i forhold til å vite mest om innvandring. Snakker du om erfaringsmessig kunnskap? Teoretisk kunnskap? Eller praktisk kunnskap? Er det en person med mange utenlandske venner? Eller er det en person som nylig har skrevet masteroppgave i sosialantropologi?
Vis hele sitatet...
Det er da selvfølgelig den som lever i et område som bærer preg av innvandring som kan fortelle oss om konsekvensen!

Mobbing er ikke greit uansett hvilke tema, grupperinger, eller mennesker det skulle gjelde.
Vis hele sitatet...
Det er også mitt poeng!
I tillegg til at i dette tilfellet legimiteres det å sparke nedover, langt nedover.
I Norge har det vært helt vanlig å dra til sjøs etter grunnskole på 7 eller 9 år, eller jobbe i familiens bedrift eller bondegård. Så det er faktisk veldig mange med lite utdanning i dette landet.
Og kanskje på en eller annen måte et "offer" for innvandringen, noe jeg regner med at du ikke er selv, etter hvordan du omtaler temaet. Selv om du sikkert har lang utdanning.

Sitat fra denne tråden hvor folk med påstått utdanning, rakker ned på landsmenn uten:

-idioter har tilsynelatende større sannsynlighet for å være trangsynte xenofober
-Disse menneskene er sosiale tapere som behøver et alibi for sin fiasko
-Årsaken til at akkurat innvandrere (og da spesielt muslimer) er syndebukkene i vår tid, er fordi mediene fremstiller dem som dette, i likhet med jøder under nazismen.
-Jeg tror det kan være enighet om at disse menneskene skiller seg ut i et negativ perspektiv
-Tanken om at denne gruppa forsterkar kvarandre sine framandfiendtlege haldninger
-Jeg tror de fleste av elevene på Livets Knallharde Skole er folk som av en eller annen grunn har falt utenfor samfunnet i større eller mindre grad.
-Hele DonTomasos innlegg

Eksempler på alt fra nedlatenheter til direkte mobbing av folk dere setter i samme bås ut fra lav utdanning og motstand mot innvandring.

Mitt poeng er at her inne er vel kanskje ikke hverken kunnskapen høyere eller språket bedre, enn hos de det rakkes ned på.