View Single Post
Sitat av Sjamkvarken Vis innlegg
Etter det Osmanske rikets fall fantes ikke det noen selvstendig stat i dette området. Palestinamandatet ble styrt av Storbritannia. FN (alle verdens land) tildelte deler av palestinamandatet til jødene, det området heter idag Israel.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett eksempel jeg drar fram fra alle innlegg som har vært her, og som veldig mange andre er det delvis eller helt feil. Ja, storbritania styrte over palestina, helt fram til 1947. De kunngjorde dermed at de trakk seg ut og overlot styringen til landet. Sionistene var raskt ute med å erklære staten Israel for selvstendig og en borgerkrig fulgte. Palestinerne under en svært splittet ledelse prøvde å slåss tilbake og fikk hjelp fra muslimske naboland. De klarte derimot ikke dette og staten Israel var ett faktum.

På spørsmål om hvem som ga jødene ett eget land, så var dette en lang prossess som gikk tilbake til starten av århundret og gikk i stor grad ut på å drive lobbyvirksomhet i Storbritania. Gjennom flere avtaler fikk sionistene gjennomslag for flere friheter i Israel, blandt annet retten til å drive inn skatt av sine innbyggere. Det var på ingen måte gitt at det var Israel som kom til å bli hjemlandet til jødene, både argentina og ett afrikansk land jeg ikke husker i farta var aktuelle i starten.

Som en generell kommentar til innlegga i denne tråden, er å vise litt mer kildekritikk. SNL.no er en objektiv kilde. Samtidig vil jeg anbefalle alle som er interesert i isreal/palestina konflikten å ta ett kurs i det. Hadde ett kurs om dette forrige semester og lærte utrolig mye. Det er en ufattelig komplisert knute, og ikke så lett å løse ved å si at jødene skal gi over kontroll til muslimene.

En bok som jeg vil anbefalle alle å lese er "Israelis and Palestinians - why do they fight? can they stop?" av Bernard Wasserstein. Dette er ikke en bok fra jødene sin side, mer vinklet mot løsning, uavhengig av vinkling.