View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har egentlig ikke noe behov for å rettfediggjøre dette ovenfor dette forumet, for det ligger enormt mye tid med vurderinger bak denne avgjørelsen. Men av respekt for dem som faktisk kommer med saklige svar så skal jeg heller gi en kort forklaring.

Hun sliter med alvorlig sykdom. For dette får hun svært sterke smertestillende av legene, og hun går inn og ut av sykehuset grunnet absurde smerter. Hun har hatt flere undersøkelser enn jeg noensinne har hørt andre pasienter ha, og hun har fulgt legenes råd til punkt og prikke. Nå har hun nådd et punkt der smertene er så uholdbare at hun har vært nære ved å ta sitt eget liv. Hun ønsker ikke å dø, men smertene har nå nådd et punkt der hun rett og slett ikke vet hva hun skal gjøre. Dette, i kombinasjon med dårlig behanding fra helsetjensten har hun nådd et punkt der hun vil prøve det som prøves kan - selv om det er på utsiden av hva legene anbefaler. Alternativet, slik hun ser det, er å avslutte livet. Jenten er rådvill, og det samme er (den ruskonservative) familien rundt henne. De er også inneforstått med at heroin er noe hun vurderer som en siste utvei og er også villig til å hjelpe henne med dette om det viser seg å bli nødvendig.

Som jeg har skrevet tidligere prøver jeg så godt jeg kan å fraråde henne fra å gjøre dette. Jeg tror/håper fortsatt at det er noe legene må kunne gjøre for henne, men etter å lest journalen hennes og pratet med hennes nærmeste pårørende forstår jeg at hun har mistet tiltro til dette systemet.

På samme måte som en person med angst ofte blir roligere bare ved tanken på at h*n har medisiner tilgjengelig håper jeg at min vennine vil få den samme psykiske effekten av å ha samme type "sikkerheten", som i hennes tilfelle er heroin. Denne tråden er opprettet for å tilegne henne (hun leser som sagt tråden) mest mulig korrekt kunnskap hvis worst case scenario bir et faktum. Men som sagt - jeg fraråder henne fra å gjøre dette og enn så lenge har man lykkes med det.

Jeg forstår at jeg fremstår som en kynisk drittsekk helt uten skrupler og betenkeigheter for å påprakke et ellers "streit" menneske heroin. Det er deres fulle rett å ha den meningen, men hvis alternativet er å avslutte livet er valget ganske åpenbart for min del. Så får heller et unisont freakforum dømme meg nord og ned.

Back to topic: takk til dere som har kommet med relevante svar. Det var ikke akkurat oppløftende lesning selv om deres erfaringer samsvarer noenlunde med det jeg antok på forhånd. Jeg håper likevel enda flere kan dele det de måtte ha av kunnskap om dette temaet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at dette er en meget frustrerende situasjon har selv vært vitne til nærtstående som har vært i en lignenede situasjon. MEN det jeg ikke fatter er; viss hun allerede står på uante mengder av sterke smertestillende ( jeg går utifra vi snakker oxycontin, norspan e.l?) medisiner som er mye reinere og mer potent enn gate heroin, hvorfor har dere da en tanke om at heroin med max renhetsgrad på 20 % skal gi henne en bedre smertelindrende effekt enn disse medisinene???