View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Resonnementet er det samme. Ingen sier at handlingen er den samme. Det er en kritisk forskjell.

Det finnes plenty av gode grunner til å tillate psykedelika, men religionsfrihet er ikke en av de. Skal vi tillate det under den begrunnelsen må vi også tillate andre ting under den begrunnelsen - ting vi kanskje ikke er like gira på. Derfor gjør vi heller ikke det.

Generelt sett er det best å være ærlig med slike ting. Ønsker du at visse narkotiske forbindelser skal være lovlige fordi du har lyst til å ruse deg på de, så ta den linja i debatten! De som prøver å vri seg rundt med at hasj kurerer kreft eller at LSD er en del av religionen deres undergraver bare sin egen sak. Man når neppe frem med noen av delene, men i førstnevnte fall bevares i alle fall integriteten for kommende debatter.
Vis hele sitatet...
Enig i at man bør være ærlig i sin sak. Men jeg er uenig i at mennesker som ønsker psykedelika legalisert (snakker ikke om cannabis og MDMA) for åndelige formål prøver å skjule sine narkomane tendenser og tåkelegge debatten. Jeg, og mange andre, har hatt flere åndelige opplevelser med disse stoffene. En så pass direkte erfaring med det åndelige finner man ikke i noen slags kirke eller hellig bok. Psykedelika har også hjulpet meg ut av psykisk tunge tilstander og lærte meg mye om meg selv, endret livet mitt til det bedre rett og slett. Jeg vil ikke kalle min sporadiske bruk av enteogener for en ruskarrier, formålet er noe annet - jeg rømmer ikke fra meg selv og mine problemer, men tvinger meg selv til å møte virkeligheten head on og bearbeide plager og endre tankemønstre.

Problemet med å si det til en person (samfunnet forøvrig) som ikke har noe kjennskap eller erfaring med slikt er at man blir ikke tatt på alvor og blir beskyldt for å være en til narkis uten selvinnsikt som prøver å lyve seg frem til aksept. Det å kalle klassisk psykedelika for narkotiske forbindelser blir ganske feilaktig hvis man ser på det fra medisinsk/vitenskapelig perspektiv. Juridisk er det det, men lovverket er ikke faktabasert og mangler vitenskapelig grunnlag, er ikke vi enig der?