View Single Post
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Hei, jeg vet om en del folk som begynner på antidepressiva som egentlig ikke er spesielt deprimerte. Jeg har hørt fra både folk som har gått på det, og folk som kjenner folk som har gått på det at mennesker gjerne blir flate. At de mister den dype energiske siden av seg selv. Er dette riktig? Vil helst høre at jeg har hørt feil, på mange andres vegne.
Vis hele sitatet...
Jeg har diagnosen tilbakevendende dyp depresjon (det som står på sykemeldingene mine når jeg er sykmeldt) og kan fortelle litt..

De eneste som vet jeg er deppa er min samboer, min beste søster og min bestemor - de verste dagene isolerer jeg meg fullstendig og de bedre dagene så klarer jeg late noenlunde som jeg fungerer normalt.
Så det kan godt være at dine bekjente faktisk sliter ganske alvorlig, selv om ikke du ser at de er fullstendig begravet i selvmordstanker og det eneste de ser frem til i livet er den dagen de ikke lever mer.

Uansett, siden det er overhengende fare for at jeg kan komme til å ta livet av meg når som helst får jeg såkalt "prioritet" i helsevesenet, dvs. jeg får mulighet til å snakke med psykolog og evt. oppholde meg på psykiatrisk instutisjon.

Første gang jeg tok problemene med til helsevesenet ble jeg forespurt om jeg ønsket denne type hjelp eller om vi bare skulle prøve noen piller. Jeg vil tippe (kan nesten garantere) at du kun får tilbud om piller eller 3-ukers sykemelding hvis det ikke er selvmordsrisiko - så hvis de bare er "sånn passe" deprimerte har de kanskje ikke noe annet valg enn å spise piller.

Det å miste den energiske siden av seg selv er et standard symptom på depresjon. Dersom man veksler mellom å være livlig/oppstemt og trist/lei er det (vanligvis) ikke depresjon, men bipolar lidelse. "Flatt" følelsesliv er også et symptom på depresjon, det ser ihvertfall slik ut fra utsiden. Det er altså svært sannsynlig at symptomene som du tror oppstår som følge av pillene faktisk var der før personen begynte på dem.

Uansett har jeg også hørt myten om at man blir "flat" av antidepressiva, men jeg vil tippe årsaken er utbredt feilmedisinering og at man da kanskje bare forverrer eller endrer depresjonens karakter. Jeg prøvde ganske mange forskjellige piller før vi fant noen som funket. Eller - de funker egentlig ikke så bra de heller, men jeg blir ihvertfall sinnsykt rusa av dem og det dreper ihvertfall tankekjøret Psykologi er en svak medisinsk disiplin IMO.. (Og medisin er en svak vitenskapsgren ... digresjon)

Tips hvis du vil vite mer: Google "becks depression inventory" for et eksempel på et spørreskjema som brukes i psykiatrien for å indikere i hvilken grad man er deprimert. Det er langtifra perfekt og kan ikke brukes til å stille diagnose uten annen fagekspertise, men det gir en grei oversikt over hvordan deprimerte mennesker kan oppleve livet..


TL;DR
1. Du vet sannsynligvis ikke hvor deprimerte de er
2. "Flatt" følelsesliv og mangel på energi er symptomer på depresjon
3. Psykologi er litt tvilsomt og feilmedisinering er veldig utbredt, kanskje blir man bare annerledes eller mer deprimert av feil piller
Sist endret av moekkis; 28. august 2015 kl. 20:37.