View Single Post
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Helt tragisk at telenor skal ha enerett på nettverkslevering hos oss.
Vis hele sitatet...
Ingen ISP-er har enerett. Men utbygging må være kommersielt interessant for at noen skal begynne å grave. Enten ved at mange nok i et område forplikter seg eller at utbygging subsidieres av f.eks. stat/kommune.

Siden utbygging er så dyrt gjør det også at når en ISP først har fotfeste et sted så er terskelen fryktelig høy for at andre skal etablere seg i samme område. I den lille byen jeg bor i har et lokalt kraftselskap i praksis monopol. Selv om mange er misfornøyd med både priser og tjenester så får de ikke konkurranse.

Da en annen aktør for noen år siden forsøkte å ta markedsandeler gikk naturligvis den lokale ISPen hardt ut på alle kabelTV-kundene og lovet fiberutbygging. Siden det er langt enklere å beholde kunder enn skaffe nye så fikk de tegnet nok avtaler til at konkurrenten trakk tilbudet. (og så, år senere, har de fortsatt ikke levert alt de lovet)

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg vet er det bestemt nå at Telenor må slippe andre aktører inn på sitt fibernett nå.
Vis hele sitatet...
At Telenor må tilby wholesale til andre ISP-er betyr at andre leverandører kan bruke deres infrastruktur der de allerede har bygd ut. Ikke at andre isp-er kan koble på hvasomhelst. Så det tror jeg ikke hjelper nevneverdig.