View Single Post
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg må nesten bruke tallene for antall personer med bevist smitte. Men ja det har du rett i, det reelle tallet er høyere.





På det meste altså 14 dager før symptomer + 41 dager fra symptomer til død, så en som døde igår kan ha blitt smittet for hele 55 dager siden, selv om personen ble registret som smittet for kanskje 41 dager siden. Men er vel "tryggere å ta 5 og medianen på 14, så 19 dager der muligens ble rapportert smittet for 14 dager siden osv osv.

Så ja, det er både mørketall, og i tillegg "henger statistikken etter". Men, kan ikke bruke tall som ikke er publisert, om ingen her inne har noen fin løsning på det
Vis hele sitatet...
Prøver også å dra informasjon ut av worldometers da vi ikke har så mye annet. Jeg håper bare at de som faktisk har tilgang til mer informasjon tørr å tenke i de baner jeg gjør og finner en strategi som virker på lang sikt.

Det er jo standard taktikk å la sykdomer med lav dødelighet få brenne ut mens det utvikles flokkimunitet og sette i gang karantenetiltak på de med høy dødelighet. Nå virker det som om vi har panikk og gjør motsatt.

55 dager fra smitte til død er lang tid på en sykdom som nettopp har kommet til landet. Vi kan allerede ha en tikkende bombe her uten at vi vet det.

Tallene TS her kommer med bør vise at vi ikke kan håpe på å bremse sykdomen kontrollert for å hindre sammenbrudd på sykehusene. Skal over 2 millioner nordmenn bli smittet uten at det blir for mange som må på sykehus blir vi holdende på i mange år.

Skal vi la dette brenne sakte må vi få mye hardere karanteneregler og portforbud. Vi må hindre spredning ved å hindre folk i å møtes.