View Single Post
Her kan alle "Divere" samles og dele erfaringer! For alle der som er relativt nye i spillet, så skal jeg med glede informere dere om dette vanvittig givende fenomenet..!

Dumpster-diving er et sammensatt ord som kommer fra de amerikanske ordene: "Dumpster" og "Diving".

Dumpster betyr i denne sammenheng søppelplass, -fylling, -container, -dunk og etc. Alle beholdere av søppel er godkjente..!

Diving betyr da i denne sammenhengen roting, dykking, leting, raiding etc.


Hva er Dumpster-diving?

Dumpster-diving som dere sikkert har skjønt nå, er det å finne søppel man kan nyttegjøre seg av. Mat, klær, elektronikk og mye mer er bare noen av eksemplene på hva du kan forvente deg og finne! På mange måter kan man også kalle Dumpster-diving en "sportifisert" utgave av god gammeldags søppelplukking pga. økonomiske årsaker. Men på den annen side er det helt annerledes, det er ingen sport i den grad at det preges av konkurranse. Dumpster-diving er en liten del av flere miljøer, særlig har det sin plass i pønk- og krøstmiljøer, også trashmiljøer. Ovverbevisningene kan være mange; Kapitalistisk opprør, økonomiske aspekter, nødvendighet, miljøvenlighet, tidsfordriv, fetisjer samt mer. Dumpster-diving har også en del uskrevne regler og undersjangere:

Table-diving er å "dømpstre" mat og drikke fra bord eller søppeldunker på kaffeteriaer, kantiner, cafféer, restauranter, barer o.l. Er du vegetarianer eller veganer, får du særbehandling med hensyn til dine livsretninger om du er avhengig av dumspter-diving; du trenger ikke å ta hensyn til om tilsetningstoffer i mat er av egg eller melk om du hvertfall bevvist holder deg unna meieri og eggeprodukter og selvfølgelig kjøtt. Det samme med vegetarianere, bare at de ikke trenger å være obs på tilsetningstoffer av kjøtt i tilegg. Som vegan blir du midlertidig hetende "Freegan", hva vegetarer anngår er jeg usikker på...

Bottle-diving er å lete etter flasker. Du kan gjerne finne dem på gaten som i søppelen. Her kan ovverbevisningene være miljøvennlighet så vel som økonomisk profitt. Jeg har bottle-divet en del på skolen, og har kommet oppi ganske fine ukelønner sånn etterhvert. Ikke ringere enn 150,- spenn, og det er da noe??

Sneip-/prellplukking er bare vagt beslektet med dumpsterdiving, men jeg tar den allikevel med. Det går ut på at du finner deg en snus eller sneip som er like bruker, og bruker sneipen eller snusen til å dekke dine nikotin behov. Vær forsiktig, rykter om at munn herpes kan smitte på denne måten bør tas i betraktning, for sikkerhets skyld kan du sterilisere filteret på sneipen med lighteren din.

Så har du kleskontainere. Om man skal dømpstre klær i disse og strengt tatt ikke er avhengig av nye klær, så bør en for moralens skyld ta med sine egne klær og bytte dem ut med det man evt. tar.

Har du lite mat? Her er ett hot tips; i Norge er det ulovlig og kaste grønnsaker og kjøtt i samme matavfall om man er butikk-eier. Det vil si at spesielt nå om vinteren så holder frukten og grønnsakene seg veldig friske da det er kaldt ute. Her om dagen spiste jeg og to venner ett herremåltid av vegetabilsk sort, av ingredienser vi dømpstra bak Kiwi. Desuten hadde vi godt med snacks i form av klementiner når vi tok oss en tur ut. Særlig Kiwi butikker og Bunnprisbutikker kaster maten sin bak butikken. En liten hemmelighet til, som kommer fra en informant på innsiden: Kiwi kjeden kaster umåtelige mengder dårlige grønnskaer og frukter for å slippe å betale deg dobbel pris tilbake!

Er det noen som har noe å legge til, spytt ut. Måtte vi alle leve på søppel i alle våre dager. Peace out!