View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg inn i emnet, men det har tydeligvis du - vet du om undersøkelsene snapper opp betydningen av hvordan selvmord omtales i mediene? Rent intuitivt skulle jeg tro at en tung vinkling på de etterlattes sorg er mindre egna til å pushe folk overt kanten en romantiske hyllester til tragedien. Du vet, litt sånn 1850-ish: "Akk! Denne misforståtte sjel som i sin bunnløse desperasjon tok farvel med den onde verden og nå er han borte for alltid!"

Formatet burde ha noe si, men har det det? Eller er det sånn at uansett hvordan det gjøres vil omtale av selvmord medføre at flere henter repet?
Vis hele sitatet...
Det ser slik ut:

The way suicide is reported is a significant factor in media-related suicide contagion, with more dramatic headlines and more prominently placed (i.e., front page) stories associated with greater increases in subsequent suicide rates (Phillips, 1974, 1979; Kuess and Hatzinger, 1986; Michel et al., 1995). Repetitive reporting on the same suicide and definitive labeling of the death as a suicide have also been associated with greater increases in subsequent suicide rates (Niederkrotenthaler et al., 2009, 2010). Content analyses of suicide newspaper reports from six countries with different suicide rates (Austria, Finland, Germany, Hungary, Japan, and the United States) found that attitudes toward suicide in newspaper reports varied by country, and that national suicide rates were higher in countries where media attitudes toward suicide were more accepting (Hungary) and suicide completers were more positively portrayed (Japan) (Fekete et al., 2001). Conversely, national suicide rates were lower in countries (Finland, Germany, and the United States) where reporting tended to portray the suicide victim and act of suicide in terms of psychopathology and abnormality, and to describe the negative consequences of the suicide. Moreover, media stories about individuals with suicidal ideation who used adaptive coping strategies to handle adverse events and did not attempt suicide have been negatively associated with subsequent suicide rates (Niederkrotenthaler et al., 2010).
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert for de som ikke gidder wall-of-text: ja.

Litt mindre kort oppsummert har det å gjøre med at overdreven oppblåsning av saker, mer fokus på enkeltsaker (Ari f.eks.), mer fremtredende (naturlig nok) plassering av aktuell omtale, aksepterende samfunnsholdninger til selvmord, positiv omtale av "vellykkede selvmordere" er positivt korrelert med selvmordsrate i tiden etterpå.

Der det fokuseres på mentale lidelsers rolle, avvikende karakter/negative effekter (som du sier) av selvmord, og solskinnshistorier om suicidale som velger å leve, ser man at korrelasjonen heller er negativ. Om det er negativt absolutt sett eller kun negativt i forhold til det positive er jeg ikke umiddelbart klar på.
Sist endret av robhol; 26. juni 2021 kl. 21:42.