View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Som sagt, forskning tilsier at jo - å bli "utsatt" indirekte for selvmord øker risikoen.
Vis hele sitatet...
Er klar over at forskningen sier dette, det er jo derfor selvmord sjeldent blir omtalt og derfor det ikke snakkes noe særlig om.

Men om man ser på hvor lenge vi har praktisert dette om å ikke snakke om selvmord mot statistikken på registrerte selvmord så vet jeg sannelig ikke.

Altså frem mot 2018 så økte det. Etter det har det blitt en liten nedgang.

Vi har ofte voldsomme kampanjer om trafikken. Likevel er det veldig mange flere som dør for egen hånd enn i trafikken.

Jeg vet ikke helt hvor fokuset burde vært. Det går vel kanskje an å både skrive om og å snakke om selvmord uten at det gjøres spektakulært med fete typer og for å dra klikk?

Tror kanskje det kan være mulig å være mer åpen og samtidig øke bevisstheten om psykisk helse, at det er helt ok å slite litt i perioder.

Vi har jo ikke lyktes med å få ned antall selvmord, så jeg er veldig åpen for å prøve nye ting. Inkludert å snakke mer og skrive mer om selvmord. For gjøres det på en gjennomtenkt måte så går det kanskje an å få inn snakk om hjelpetelefon, hvilke muligheter det er for hjelp osv.

Selvmord kan jo bli en permanent løsning på midlertidige problemer. Feks skamfølelse over å miste jobb, gå konkurs, bli skilt, eller alvorlig men akutt kjærlighetssorg etter et brudd. Hjertesmerten vil jo gå over. En konkurs er ikke verdens undergang og kan løses. Men de som velger å avslutte de velger den permanente løsning selv om kanskje problemet egentlig er midlertidig. Det gjelder ikke alle at problemene er midlertidige.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2021 kl. 20:40.