View Single Post
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Hvis dere stiller dere så undrende til hvorfor politiet anmelder folk som drar fingeren til de, så stiller jeg meg mer kritisk at dere ikke har stilt dere spørsmål til hvorfor må man absolutt vise fingeren til politiet. Hvorfor må man absolutt dra fingeren til to personer man ikke kjenner som passer på at uskyldige folk ikke dør i trafikken? Det er så fortjent at jeg blir glad av å lese slike artikler.

Politiet er avhengig av tillit og respekt. Befolkningen er avhengig av tillit og respekt av politiet også. Dette er med på å skape det motsatte, derfor er det straffbart. For å putte det på spissen kan man bare se på land hvor det er et fiendebilde mellom befolkningen og politiet. Absolutt ingen vinner på det.
Vis hele sitatet...
Men det er jo nettopp det som er kjernen i det jeg sier lengre opp. Man SKAL ha respekt for snuten. Men snuten må også oppføre seg på en måte som tilsier respekt.

Om fingeren hadde blitt vist etter at bilen var tatt i fartskontroll, og som en reaksjon på bot da er det å vise fingeren veldig grovt og bør medføre bot. For da er det en direkte konfrontasjon hvor passasjeren i bilen forulemper betjenten.

I det aktuelle tilfellet så skjer finger gesten idet bilen kjører forbi kontrollen uten å ha kjørt for fort. Gesten er like ulovlig som i det eksemplet jeg skisserte rett over, men det er er likevel en forskjell. For i dette konkrete tilfellet så måtte betjenten avbryte oppgaven han var igang med for å hanke i lovbryteren som hadde vist fingeren i en bil som kjørte fordi kontrollen.

Ja lovbruddet er likt i begge tilfeller. Men i det konkrete tilfellet så må politiet avbryte en viktig oppgave for å få gitt sin straffereaksjon. Og det er i mine øyne feil prioritering. Da skaper du ikke et godt klima for respekt, da nører du oppunder fordommer og stereotyper ved å faktisk opptre som en karikatur.

Dette burde betjent valgt å overse og heller fortsette med sin fartskontroll. Evt. kunne han notert ned bilnummeret og tatt kontakt med bileier for en prat ved en senere anledning. Det er måten snuten håndterte dette på som blir helt feil for meg.