View Single Post
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Det blir stadig dratt opp i Tibetansk Buddhisme det her. Jeg har ikke orket å sette meg inn i dette med CIA, men umulig er det ikke, selv tibetanske munker trenger inntekt. At det var et rigid og ganske føydalt system i Tibet med Munkene på den administrative toppen tror jeg det er lite tvil rundt. Om det var like ille som i USA? Kanskje, men det tviler jeg på. Angående Dalai Lama selv så var vel han tenåring når han måtte flykte til India og kan neppe lastes for systemet som hadde vært etablert i noen århundrer.

Det er mulig jeg går litt ut på tynn is nå, men Tibetansk Buddhisme er i likhet med Theravada Buddhisme svært sentrert rundt doktrinene karma og gjennfødelse, og som en konsekvens av dette bygges samfunnet opp rundt å understøtte klostre og munker, siden man oppnår "merrit" ved å donere mat, penger og arbeidskraft og dermed sikrer seg en bedre gjennfødelse i neste liv. I tibet har dette gått et steg videre i forhold til f.eks Sri Lanka siden man i Tibet fikk en tilstand hvor både åndelig og verdslig makt ble overgitt til munkene. Uten at jeg vil forsvare dette er det nok som vesterlending vanskelig å observere alle momenter bak en slik samfunnsstruktur.
Sist endret av Apraksin; 4. mai 2014 kl. 23:08.