Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det som dukker opp i mitt hodet er: Hva skjer om vi faktisk kunne bevise eller motbevise guds eksistens?

Om man ser tilbake på mange av de mest kjente matematikere, fysikere og filosofer, så har mange av disse vært religiøse, og vitenskap og religion har gått side om side. Jeg skal ikke si at alle vitenskapsmenn bør være religiøse, men jeg ser ikke poenget i å sette vitenskapen opp mot religion.

Jeg er selv ikke religiøs, men jeg er absolutt interessert i religion, og ser på det som et veldig spennende tema. Mye av skriftene tar oss tusenvis av år tilbake og kan fortelle oss mye om hvordan ting var.
Jeg ser også veldig mye positivt religionene bidrar med. Desverre forårsaker religiøse levesett mye elendighet, da de blir hyppig missbrukt av fundametalister.
Selv om jeg som sagt ikke er religiøs kan jeg se viktigeheten av å f.eks gudomeligjøre naturen å tilbe den, slik som mange kulturer har gjort og noen religioner gjør.
Jeg tror nok mange oppegående sjeler skjønner viktigheten av religion i et samfunn, selv om de ikke selv er religiøse. Vi kunne nok gjerne hatt en bedre religion en kristendommen å forholde oss til etter min smak, men jeg tror ikke dette er tiden for å innføre noen nye religioner

Jeg tror nok også at de som sier at religion og Gud er tøv og kun sverger til vitenskapen, innerst inne håper og tror det finnes noe mer?
Jeg gjør iallefall det. Ofte tenker jeg at herregud så glad jeg hadde blitt om jeg noengang fikk se et spøkelse, noen som faktisk kunne bøye teskjeer med bare tankene eller at noen faktisk tryllet bort frihetsgudinnen. Nei, jeg tror ikke det kommer til å skje.. Sannsynligvis hadde jeg etterfulgt av gleden, blitt mildt sagt livredd.

For å komme tilbake til temaet, så tror jeg aldri vi finne et konkret svar på det ultimate spørsmålet, og jeg tror heller ikke vi kan bevise Guds eksistens. Dette er ikke en problemstilling med en løsning.