Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
mentalmelt: Hva er barnslig med å spørre seg om universet var skapt av en intelligent entitet eller ikke? Det er jo et helt relevant spørsmål. Det er et stort paradoks i fysikken hvorfor alle konstanter i universet vårt er perfekt innstilt for liv. Det er bare to måter å forklare dette (bortsett fra flaks eller mysterie): Fysikken lover kan endre seg fra univers til univers, og det finnes uendelig mange univers. Eller: En intelligent skaper er ansvarlig for lovene. Den siste løsningen dytter bare problemet ett hakk tilbake. Hva slags miljø/univers eksisterer denne entiteten i? Derfor har jeg liten tro på denne konklusjonen, men det er en mulighet. Og hvor fikk du for deg at jeg snakker om en "mann"? Og jeg har ihvertfall gjort det klart at jeg ikke snakker om noen som styrer universet, jeg ville satt pris på om du leste det jeg har skrevet før du kalte det barnslig. Om denne Guden er en "alien" i et annet univers, en energikraft som eksisterer overalt i universet, om det er universet/multiverset i seg selv har jeg ikke tenkt til å diskutere. Det blir umulig å si noe om.

Det er ikke helt utenkelig at vi klarer å få så høy teknologi (om mulig) at vi selv klarer å skape et univers utenfor vårt eget. Ville ikke vi da prøvd å skape et univers med lover som var fordelsaktige for liv?

nitrous: Jeg sier ikke at det er et bevis på Gud fordi en teori har blitt motbevist. Jeg er totalt inneforstått med den vitenskapelige metoden (ville vært litt teit om jeg ikke var det som fremtidig siv.ing.). For å utdype for tredje gang: om vi finner en fysisk lov som ikke gir stor mening med mindre den er plassert der for at høyt intelligent liv kunne utnytte denne for å utfolde seg, som er et unntak i et ellers perfekt og symetrisk fysisk system, kan tolkes som et bevis på at disse lovene er skapt med tanke på liv.

SID64: Skapende entitet er definitivt det jeg burde sagt for at folk ikke skulle komme ropende "det finnes da ikke en mann i himmelen lol!", men det er en strevsom ting å skrive annenhver setning. Jeg prøvde å utnytte den difuse definisjonen av hva Gud er (så lenge du ikke er totalt indoktrinert med en av skriftreligionene). Og ved å gjøre det klart at jeg ikke snakket om en Gud som påvirket universet slik det er nå, som sitter i himmelen og styrer for å bruke den kristne metafor, trodde jeg det var inneforstått at det eneste som var igjen var Gud forstått som det, hva det nå enn er, som er ansvarlig for at vårt univers eksisterer.

Er det noe som har tenkt til å bidra med noe som ikke er metadiskusjon? :P