Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Så langt har jeg ikke sett en eneste ting som har overbevist meg at det finnes en Gud, eller en "intelligent designer". Jeg har heller null tro på at en eventuell Gud ville blandet seg i menneskelige afærer direkte slik det sies i bibelen eller koranen. Men jeg har av og til stilt meg spørsmålet, hva slags bevis ville overbevist meg om at det finnes en Gud? Og hvis jeg var Gud, hva ville jeg gjort som kunne røpet min eksistens?

En idé jeg har hatt er at hvis menneskeheten finner en måte å skape energi på ut av ingenting kunne det vært et ganske godt bevis for at det finnes en form for gud. Altså en måte for oss å bryte termodynamikkens første lov. Det er et par kriterier: mekanikken for å gjøre dette må være relativt obskur, slik at det aldri vil skje spontant. Det må være en metode som kun er mulig for høyt utvilklet intelligent liv. Helst såpass vanskelig at det fortsatt er mange hundre år til vi eventuelt hadde funnet ut av det. Tror denne Guden ville vært ganske sikker på at menneskeheten var blitt en fredelig skapning før vi fikk tilgang på noe slikt.

En annen idé jeg har hatt var om vi fant en måte å åpne portaler eller reise raskere enn lyset. Det er ganske slemt av Gud å skape et slikt enormt univers og ikke la oss utforske det, i tillegg til å dømme oss til uungåelig utryddelse. Se, men ikke ta på! Det måtte vært de samme kriteriene som over, etter som jeg vet at noe slikt ville brutt en hel del energilover. Men jeg er litt usikker på om det er en god idé i det hele tiden, siden en slik teknologi, om jeg har forstått relativitetsteorien, ville skapt en del tidsparadokser. Dessuten, om den forrige idéen var virkelig kunne vi komme oss til andre planeter uten store problemer.. det ville bare tatt veldig, veldig lang tid. Dessuten: Om universet ikke var skapt kun for menneskene ville en slik teknologi vært ganske destruktiv. Effektivt sett ville den første rasen som fikk teknologien tatt over hele galaksen (evt. universet)

Hva ville du tolket som et bevis på Gud?
Sist endret av Skyfex; 14. desember 2007 kl. 20:11. Grunn: Små skriveleif