View Single Post
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
587
Siden jeg studerer litt juss, så kan jeg trå til med å informere deg om hva du står ovenfor, lov- og rettsmessig.

Etter alminnelig norsk erstatningsrett må tre grunnvilkår være oppfylt for at en skadelidt (eksen din) skal bli tilkjent erstatning:
  1. Den skadelidte handlingen må ha ført til et økonomisk tap.
  2. Skadevolderen må ha foretatt en ansvarsbetingende handling eller det må foreligge et annet ansvarsgrunnlag.
  3. Det må være faktisk og rettslig årsaksammenheng mellom skaden og den ansvarsbetingende handlingen.

Først unnagjør man nummer 1: Er det et økonomisk tap?
Hvis de må på verksted og få det fikset og det koster noe, så er det et økonomisk tap.
Det er den skadelidte som selv bestemmer hvor skadene skal bli reparert, og det at de drar på et verksted for å få det fikset er ikke unaturlig.

Så hopper jeg til nummer 3:
Enkelt og greit går det ut på at hvis det var du som forårsaket alle skadene på bilen, så er det en årsakssammenheng mellom skadene og din åpning av døren.

Og til slutt nummer 2:
Siden du er over 18(?) det ikke være noen nedskrevet lov for ansvaret ditt, men man vil derimot se på rettspraksis og tidligere dommer.
For å behandlet denne saken ser man på Culpagrunnlaget som i bunn og grunn omfatter tilfeller der skadevolder med vitene vilje har påført skaden (forsett) eller der skaden skyldes at skadevolder har opptrådt klanderverdig (uaktsomt).
Jeg regner med at du på ingen måte ville skade bilen, dermed vil det ikke bli forsett, men heller uaktsomt.
Hvis det viser seg at det er årsakssammenheng mellom din handling og skadene på bilen, så vil du rettsmessig stå ovenfor å måtte betale det det koster for at bilen skal bli satt i stand slik den var før din handling.

Hvis du kan, så unngå å få dette opp i retten. Hvis du derimot er sikker på at du ikke har gjort noen skade på bilen, så skal du selvfølgelig kjempe for din rett. Men utifra mitt ståsted så ser det ikke lyst ut.

Og som en god jusstudent:
http://lovdata.no/all/hl-19690613-026.html
http://www.jussportalen.no/index.php...alen/1740/1823
Sist endret av MrMrtn; 9. september 2012 kl. 21:01. Grunn: Kilder