View Single Post
Har slitt litt tidligere selv med dødsangst og gikk å tenkte på det konstant men er i dag kvitt plagen. En pusteøvelse som jeg brukte var å lukke øynene, pust inn det du klarer rolig gjennom nesen til du kjenner magen er full. Hold inne i 10 sekunder eller det du klarer, deretter lag trutmunn å pust rolig og kontrollert ut på utpust. Gjenta pusteøvelsen gjerne 20 ganger. I tillegg så har jeg lite triks eller forsvarsmekanisme om du vil, jeg fant på selv. Mens du gjør pusteøvelsen prøv å forestill deg selv at du er i fugleperspektiv å ser på deg selv i tredjeperson ovenfra. Husk å ha øynene lukket.

Følg med på deg selv puste rolig ovenfra til pusteøkt fem er over. Nå skal du forestille deg at du flyr som en fugl til himmelen mens du kikker ned på masse mennesker der nede som bare krymper mens du flyr. Når du er 4-5 hushøyder opp i lufta så ser du på alle menneskene som er drastisk krympet nedenfor deg.

Nå kan du prøve å tenk noe à la: "Så ubetydelig og små de ser ut" å se på de en stund.
Etter det så kan du tenke for deg at anslagsvis 95 % av klodens befolkning gjennom hele verdenshistorien er død.

Poenget her er for hver gang du gjør øvelsen, blir det øvelse for øvelse lettere å akseptere at det å være død er like naturlig som å være i livet og er en naturlig hendelse du har til felles med hele klodens skapninger.



"Fly" så ned til deg selv igjen på siste pusteøvelse og øvelsen er ferdig. (Kanskje alt dette virker noe rart, men denne øvelsen fungerte for meg som et verdifullt verktøy til å omprogrammere hjernen til å bli "kalibrert" til normalt igjen.)

Gjenta øvelsen hver gang du har anledning når redselen dukker opp. Jeg hadde dødsangst for ca. 4 år siden men ble kvitt det og har i dag minimal frykt for døden, er bl.a mer redd for å få kreft, bli blind eller sykdom med intense smerter. Jeg har akseptert at det kan skje meg idag, neste uke, neste 17. mai eller på gamlehjem om 36 år. Håper uansett at du og kanskje andre som leser vil få nytte av dette, og jeg tror at dødsangsten din er noe som vil avta etterhvert hvis øvelsen fungerer.