View Single Post
Trådstarter
51
Ang. advokatens formuleringer vil jeg selvsagt ikke sitere direkte, siden jeg fortsatt har en illusjon om anonymitet. Helt generelt kan jeg allikevel utdype.

Tvisten sees i lys av grannelova, som man kan sjekke ut på Lovdata. Grunnprinsippet i loven er at kostnaden for den ene naboen skal veies mot kostnaden for den andre. I brevet anfører vår part at behovet vårt for et stille nabolag og en mulighet til å kunne leve normale liv langt utveier kostnaden ved å holde hunder på en slik måte at de ikke bjeffer.

Ellers blir det anført fra vår side at naboen fremstår som lite samarbeidsvillig og at nabolaget må leve under et slags skrekkregime, jf. tidligere voldsepisode. Alt må derfor forstås i den retning at den eneste reelle muligheten for en løsning er en inngripen fra myndighetene, da minnelige løsninger fremstår som helt usannsynlige.

Utover dette er det ikke mer å si - stilen på brevet er overbevisende og saklig, samt har en veldig tydelig rød tråd. Dersom det er spesifikke juridiske problemstillinger som tilligger dette man lurer på, kan jeg forsøke å svare på dette - vi har naturlig nok vurdert mange innfallsvinkler, lovanvendelser og rettsinstanser før vi valgte det vi har valgt. Grannelova er f.eks. bare en relevant lov, og som dere skjønner den vi har vurdert som mest relevant.

Som en ny utvikling i saken har to andre ting skjedd. Det vil si, jeg vet jo langt fra sikkert at dette har noen sammenheng - det KAN jo være tilfeldig. Vi har en båtplass på innsjøen eiendommen vår grenser til. En av de siste dagene har vår kano og naboens lille motorbåt blitt stjålet. Dette er samme nabo som var involvert i voldsepisoden jeg har skrevet om tidligere.

Den andre tingen er at biene våre har blitt forgiftet. Vi har tre bikuber, og her om dagen oppdaget jeg en hel masse døde og døende bier på flygebrettet (der biene lander/tar av, ved åpningen til kuben). Jeg ringte vår lokale bimentor, som har en livstid med erfaring, og han konkluderte at det måtte være forgiftning.

Begge deler kan selvsagt være tilfeldige. Bier sanker som kjent pollen og nektar, og jorder blir sprøytet. De kan ha kommet over en forurenset vannkilde.

Båtene kan ha blitt stjålet av hvem som helst. Ser man bort fra at kanoen er lappet sammen 4 eller 5 ganger og er en tidlig 1970-modell, og at motorbåten til naboen også er en bitteliten, gammel sak med en eldgammel motor på 4-5 hk, så er jo dette riktig attraktive tyveriobjekter.

Vi har samtalt med diverse naboer for å høre om de har sett/hørt noe, men dessverre har det ikke blitt fanget opp. Vi har også hørt med hundenaboene om de har sett noe, i tilfelle det ikke var dem. Man kan vel si at de ikke hadde så mye positivt å si om oss, så fra nå av blir det ikke mer kontakt fra vår del utover det rettslige og eventuelt via advokat.

Disse folka er altså så ufattelig dumme, og det gjør vondt å representere samme art som disse smalsporede idiotene. Det slutter aldri å forundre hvor grenseløs idioti folk er i stand til å iscenesette.