View Single Post
jeg syntes det var greit å stjele alt før når jeg var ung og kjørte "blakk"-løgnen ovenfor meg selv.

etterhvert som jeg har blitt eldre/modnere og tilbudene bedre (muligheter som spotify/steam/origin/osv) så har det blitt mindre og mindre tyveri og mer og mer betaling.

spotify gjør for usle 99kr måneden at jeg ikke stjeler noe musikk lengre.
steam/origin gjør at jeg kjøper de få spillene jeg gidder å spille.

det eneste som mangler nå er en god nok film/serie tjeneste, så skal jeg betale for dette også.
netflix/hbonordic osv er et skritt i riktig retning, men langt i fra godt nok.

programvare som windows forstår jeg ikke at folk tørr å kjøre pirated, mtp på hvor mange cracks/loadere som har backdoors i seg rundt om i wild'en. det koster ikke sååå mye for windows.

photoshop og software i den prisklassen har jeg enkelt og greit ikke råd til, så ser meg nødt til å stjele den. dog med litt dårlig samvittighet. samtidig har jeg en mistanke om at både adobe og microsoft ser en smule gjennom fingrene med privat pirat kopiering av produktene deres.

microsoft fordi det utvider brukermassen som de så senere kan gå etter rettslig for å tjene på det (aka russland og kina)

adobe fordi de vet at jo flere som blir kjent med produktet deres, jo større markedsandel får dem.

jeg sier ikke dermed at jeg tror disse selskapene ønsker pirat kopiering, men at de bevist lager drm/protectionen sin crackable for å utvide brukermasse de senere kan innkassere penger på. det er gjerne bare "paranoide" tanker men

edit: husk at ved å betale for software er du med på å søtte utviklingen av den videre.

det gjør at jeg har betalt for en haug med relativt billige småting som er greit å ha i hverdagen. som norman antivirus, admuncher(adblocken til chrome kan ikke engang sammenlignes...), paralells på mac'en, masse astrophoto software osv osv.

spesielt små developere følger jeg fortjener betalt for sitt arbeide.
Sist endret av technot; 27. januar 2013 kl. 04:56.