View Single Post
Alle jeg kjente da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen brukte piratprogramvare. Den første pc-en jeg kjøpte i butikk kom med Windows 95 "- Pirate Edition" ferdig installert. Skolen brukte til og med piratprogramvare. Spill fikk jeg på CD fra en som kjente en, som kjente en, som kjente en som hadde tilgang på slikt. Når det ble litt hastighet på internett hjemme, så begynte jeg å laste ned selv.

I dag betaler jeg for alt av musikk, spill, OS og programvare. Jeg har kjøpt og betalt for sikkert ett par tusen filmer opp i gjennom årene, men jeg laster fremdeles ned mengder av TV-serier og filmer. Jeg betaler også for spotify, netflix, viaplay og TV2 Sumo. Jeg var altså en hardbarket pirat tidligere, men i dag så tjener disse firmaene penger på meg. Jeg anbefaler også andre å kjøpe lovlige produkter, og har hjulpet flere til å kjøpe lisenser på OS, antivirus, tekstbehandling osv, osv. Dette er gjerne senere utgivelser av programvaren jeg selv brukte som pirat. Hadde jeg ikke lastet ned programvaren, og brukt denne i min ungdom, så er det ikke sikkert jeg hadde fått kjennskap til merkevaren, og dermed ikke anbefalt det videre i fremtiden. Det samme gjelder for TV-serier og filmer, som jeg anbefaler videre til personer som gjerne kjøper det i butikken. Jungeltelegrafen må ikke undervurderes, så jeg ser ikke på piratkopiering som negativt. Jeg tror tvert i mot at den bidrar til mer oppmerksomhet rundt produktet, og til større inntekter til gigantene, enn hva de hadde fått inn dersom det ikke fantes noen mulighet til å laste ned pirat.
Sist endret av caperno; 26. januar 2013 kl. 19:10.