View Single Post
Sitat av Kisbigga Vis innlegg
Fint å høre.

Ut i fra det du nevner over så har du en sak.

Altså. Denne avtalen kan du si opp i dag og tre ut av den om 3 mndr.

Men hvis du allerede har sendt inn oppsigelse så vil det gjelde fra den datoen.

Flott å høre at du har avtale med noen som vil kunne hjelpe deg med å se videre på dette.

Dette vil ordne seg. Du trenger IKKE å sitte med denne leieavtalen til neste år. Maks tre mndr. Som følge av det som jeg og flere nevner over med tidsbestemt avtale.

Lykke til, og ikke la huseier prøve seg på noe her. Der vil han nok gjøre, men du har loven på din side her.



«Alle» driver med «ulovlige» kontrakter på den måten. Men kontraktene er ikke ulovlige, altså, det er en gyldig kontrakt selv om leieperioden er satt til under 3 år - den endres bare til å bli tidsubestemt. Med andre ord: tidsubestemt kontrakt = helt ordinær leiekontrakt med gjensidig tre mndrs oppsigelse.


Men dette opplyser selvfølgelig ikke utleiselskaper eller huseiere om. De er opptatt av egen trygghet og setter kontraktene til 1 år, og gambler på at leietaker ikke har peiling.

Selv vår leiekontrakt har slik ugyldig ordlyd (leie for ett år avgangen). Dama er advokat og sjekket grundig opp i dette da vi signerte, ettersom vi var usikre på om vi skulle bo der er helt år. Og hun var helt trygg på at vi kunne tre ut av den avtalen når som helst (med tre mndrs oppsigelse).
Vis hele sitatet...
Du har så rett.
Var så heldig idag tidlig at broren min brukte noen minutter med advokaten sin.
Jeg sa opp for første gang 17.09.19, kontrakten blir terminert 1.1.20.
Kontrakten er ugyldig da det ikke er spesifisert noen skriftlig grunn til 1 år tidsbestemt kontrakt.
Nå spør utleier om hvor fort jeg kan være ute av leiligheten

Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Nå har jeg ikke mulighet til å søke rundt på nettet, men det er et prinsipp om at man ikke kan avtale dårligere betingelser enn hva utleieloven (eller hva navnet er på den) setter. Og der er det vel slik at man ikke har lov til å sette opp tidsbestemte kontrakter uten oppsigelsestid på ett år(?).

Her må gjerne folk komme og arrestere meg, men det er i alle fall et tips fra min side å søke litt rundt og se om kontrakten din faktisk er gyldig etter regelverket. For det er MANGE utleiere som prøver å omgå utleieloven.
Vis hele sitatet...
Du hadde helt 100% rett.
Sist endret av Amine123; 4. desember 2019 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.