Tråd: Pokémon GO
View Single Post
I fare for å ødelegge spillgleden så advarer jeg nå om at mekanikkene til spawn points er forklart under. Dette er basert på data fra TheSilphRoad og egne statistikker.

Pokemon har faste spawn points. Et spawn point vil alltid spawne en Pokemon på samme klokkeslett hver time, f.eks. alltid 18 minutter og 42 sekunder over hel time.
Det finnes også 4 typer spawn points. Den mest vanlige, som utgjør ca. 91% av alle spawns, varer i 15 minutter fra spawn til den forsvinner. I tillegg finnes det varianter som varer 30 og 45 minutter, samt noen sjeldnere som er 15 minutter på, 15 minutter av, så 15 minutter på igjen. Hvilken Pokemon som spawner skifter uansett ikke oftere enn hver time. Hvilken Pokemon som spawner kommer an på hvilken klassifikasjon spawn pointet har fått, samt hvor i verden du er. F.eks. vil et elve-spawn-point her ha Magikarp (50%), Psyduck (25%) og Slowpoke (15%) som "vanlige" og Dratini som en litt mer uvanlig variant (2.5%). I tillegg har disse Krabby, Golduck og Tentacool som sjeldne (ca. 1%). Dette betyr ikke at disse er sjeldne generelt, bare at de er sjeldne på akkurat den typen spawn point. Innsjøer, bekker, parker, golfbaner og parkeringsplasser er eksempler på andre typer klassifikasjoner, hver med sine Pokemons.

Attpåtil er det geografiske variasjoner og restriksjoner. Her jeg bor er Drowzee supervanlig, mens Ekans, Geodude og Charmander er sinnsykt sjeldne. Andre steder i verden er det annerledes. Mr. Mime kan også kun fanges i Europa, Kangashkan i Australia, Tauros i USA, Farfetch'd i Asia.

Alle spawn points har også ca. 5% sjanse for å spawne noe som ikke er på lista. Dette er nok ikke helt fullstendig random, for jeg ser veldig få av de supersjeldne (Charizard, Snorlax, Dragonite og fossilene). Men i teorien så kan alle spawn points spawne hva som helst, men bare 5% av gangene.

Når man bruker incense eller lures, så kommer det Pokemons fra lista over Pokemons i nærområdet. Et triks her er at om du ikke har noen spawn points i det hele tatt rundt deg, i minst en kilometers radius, så vil incense spawne helt tilfeldige ting hver gang. Folk som er på cruise over Atlanterhavet har opplevd stor variasjon på hva de får midt utpå sjøen, og det samme er oppnåelig om man bare kommer seg langt nok inn i skogen også.
Sist endret av Dyret; 18. august 2016 kl. 20:31.