View Single Post
Sitat av sykoa Vis innlegg
Om man har allergi mot dyr. finnes det noen form for sprøyte man kan ta hver måned eller noe får å unngå å bli allergisk. Og i tillegg bli så allergifri at man kan ha dyr i hus?
Vis hele sitatet...
Ja, det kalles allergivaksinasjon - mer spesifikt hyposensibilisering. Gir små doser med allergener til pasienten og trapper veldig sakte opp over et par måneders tid. Så skal man stå på den dosen de neste 2-3-4 åra. Målet er å endre immunforsvarets respons på allergenene - rett og slett at den veldig forsiktige opptrappingen og påvirkningen over tid gjør at immunforsvaret til slutt gir blaffen i allergenene, og man er i teorien allergifri.

For pollenallergi kan man ta tabletter, men for andre typer bruker man sprøyte 1 gang i uken. Meg bekjent er det relativt effektivt, men det er vel fra helsemyndighetene først og fremst anbefalt for folk med alvorlige allergiproblemer. Det er vel uansett mulig å få gjennomført på privat klinikk.

Ellers er det faktisk relativt vanlig å både vokse på seg og vokse av seg allergier. De kan altså variere gjennom livet. Og så kan det være svært store forskjeller fra individ til individ (dyret, altså) om man reagerer på dem. Jeg har hund og kjenner svært lite eller ingenting til allergien min pga av henne, mens jeg umiddelbart blir dårlig av enkelte andre hunder.
Sist endret av lidran; 1. april 2018 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.