View Single Post
Jeg har enda ikke sjekket podcasten, men jeg kjenner til Dyrendal. Jeg betviler ikke at han er kunnskapsrik, men samtidig så fremstår han tidvis svært unyansert. Han lever tross alt av å avsløre konspirasjonsteorier, men jeg har alldrig hørt han ta tak i reele konspirasjoner. Det gjør han i mine øyner mindre troverdig. Jeg får litt den følelsen av det berømte quotet den enes død, den andres brød. Jo, vist nettet oser av ymse påstander om jorden er flat, 911, homolobbyen,romreptiler, chipping av vaksiner osv. Det var virkelig ingen ende, og alt dette er rett og slett enkelt å avsløre. Men samtidig så finnes det reele sannheter om Norge som bidro til bombing av Libya, trekantsammarbeidet mellom det militære komplekset i USA, Saudi Arabia, og Israel. Om et fåtalls store selskap som har eierskap i de fleste store mediene. Det ville f.eks vært upopulært om Dyrendal kritiserte kontroversielle sannheter i forhold til hans posisjon som "ekspert i mediene" og proffesor hos NTNU. Men først og fremst handler konspirasjonsteorier om hemmelige sammensvergelser med tanke på begrepet.

Men det er ellers veldig slitsomt med disse stereotypene som først og fremst er dramaavhengige, som ser en sammensvergelse over alt.

Men for å sitere fra en artikkel skrevet hos steigan omkring begrepet konspirasjonsteori: "Konspirasjonsteori består av ordkombinasjonen konspirasjon og teori. Det vil si en teori om en hemmelig sammensvergelse eller komplott. Faktum er at som enhver annen teori, er en konspirasjonsteori enten sann eller gal. For å avgjøre sannhetsgehalten må teorien underlegges kritisk vurdering. Det finnes mange spinnville konspirasjonsteorier som ikke fortjener dette, men sanne konspirasjonsteorier finnes også. Et kjennetegn ved konspirasjonsteorier er at de bygger på spekulasjoner som kan være vanskelige å verifisere. At noe ikke kan verifiseres betyr ikke at det er usant! Siden konspirasjoner per definisjon dreier seg om hemmelige sammensvergelser, vil informasjonstilgang nødvendigvis være begrenset. Det er et udiskutabelt faktum at hemmelige sammensvergelser skjer."

https://steigan.no/2018/11/verdiborsen-pa-kjetterjakt/