View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
TVNorges julekalender, "Nissene over skog og hei", tas av skjermen. Grunnen er at Espen Eckbo spiller en person som er mørk i huden, og er således sminket tilsvarende; såkalt "blackface".

Hva synes vi om dette?

Gjør TVNorge et riktig grep som en viktig motpart til hverdagsrasismen, eller er dette et slags spill for det lettkrenkede PK-galleriet?

Burde det vakt reaksjoner da serien premierte for snart ti år siden, og er dette egentlig en rasistisk, undertrykt og latent mikroaggresjon Eckbo innehar i kraft av å være hvit, vellykket og mann?

Respons takk!
Vis hele sitatet...
Hva synes jeg om dette? Jeg blir helt matt... Virker som vi nermer oss USA tilstander der man må gå på eggskjell for å ikke fornærme noen. Joika kake logoen forsvinner da det er krenkende for samer. Er selv same å kunne ikke brydd meg 0.01% om den logoen.

Men over til det med TVNorge. Har de i det hele tatt fått kritikk fordi Espen Eckbo spiller en mørkhudet person? Eller er dette for å ikke fornærme noen som kanskje er fornærmet?

Det største problemet jeg ser er: Hvor skal dette ende? Når skal hvite personer (er for det meste hvite personer) slutte å bli fornærmet på andres bekostning som etter hva jeg har forstått ikke kunne brydd seg AT ALL om en hvit mann spiller en svart mann (samme gjelder family guy forresten der han som er stemmen til Cleveland Brown sa opp fordi det var feil å være en hvit mann som spiller en svart mann).

Virker bare som folk har det så trygt at de skaper problemer der problemer ikke finnes.