Tråd: Ny OLED-TV?
View Single Post
Hei!

Gratulerer med en fantastisk TV :-)


Har en LG C6 selv som jeg er meget fornøyd med.

Først og fremst kan du, i mine øyne, se helt bort fra innbrenningsproblematikk. LG har tatt i bruk en del smarte triks for å fjerne problemet, bla. har de noe som kalles for "Pixel shift" (el lign). som forskyver hele bildet med jevne mellomrom for å forhindre at diodene fremviser den samme fargen over lengre tid. Dette skjer uten at du kan se det overhodet, og foregår i bakgrunnen.

Har brukt den mye til spilling med PS4 og Switch, og etter et par timer kan man se "retention" hvor det er GUI-elementer, men dette forsvinner etter kort tid med vanlig bruk (minutter).

Av innstillinger bør du (selvfølgelig) ikke kjøre TV-en i standardmodus men heller gå for film-modus eller "expert bright/dark". Selv skrur jeg av alt av prosessering av typen "True motion" etc, da dette bidrar til et blurry og dårlig bilde (men noen foretrekker det for å redusere "stuttering" ved panorering etc).

Ta gjerne en titt her. Det er "B9 owners discussion thread" på AVForums.

Fikk min tv professionelt kalibrert, men mener at det egentlig er unødvendig. Kalibreringen endrer kun innstillinger for vanlig innhold og påvirker ikke Dolby Vision/HDR10+ som begynner å bli svært vanlig for nyere innhold.

De innstillingene du får mest igjen for å endre er nok brightness (for å sørge for at svart virkelig er svart), samt deaktivering av bildeprosessering.

Lykke til! :-)

PS: LG sine OLED-TVer er ofte på tilbud på Black Friday. Er ikke det om sånn 28-29 dager? Sannsynligvis vil butikken prismatche sin tidligere pris evt. konkurrentens pris denne dagen om du tar kontakt... Om ikke kan du jo bestille ny og levere inn den versjonen du har i dag.... På 65" modellen kan det fort være rundt 5000 å spare.
Sist endret av jabra; 29. oktober 2019 kl. 12:22. Grunn: PS