View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg liker hvordan du påpeker at man ikke skal dra slutninger basert på usikkerhet samtidig som du poster linker til folk som prøver avfeie teorier basert på" men vi vet ikke" og "det er sikkert gass, vi bare ser det ikke".
Vis hele sitatet...
Å ikke tro på noe grunnet manglende tilgjengelig informasjon, er noe ganske annet enn å anta at noe er tilfelle på det samme grunnlaget.

Sitat av Rosander
Du bruker også veldig mye tid på å bruke nettopp tid som ett motargument når ingen vet om tid i det hele tatt er en betydelig faktor i andre solsystemer.
Vis hele sitatet...
Ja.
Tid er ganske essensielt, uavhengig av hvilket solsystem du befinner deg i.
Tid er relativ og tyngdekraften vil variere med størrelsen på planeter, men så lenge vi holder oss til dette universet, vil de samme fysiske lover vi har her, gjelder også for alle andre solsystemer i universet.


Sitat av Rosander
Det eneste argumentet ditt som er interesant er hvordan data skal sendes hjem, men der bruker du også våre egne fysiske lover som en ramme, lysets hastighet er nok ikke en absolutt grense for hastighet så det kunne tenkes at det finnes måter å sende data som overgår både responstid og rekkevidde begrensninger som vi operer med.
Det er jo også muligheter for at dersom det var en annen sivilisasjon som drev med utforskning i rommet så ville det også eksistert ett relay nettverk.
Vis hele sitatet...
Eh, nei, det gjør jeg ikke.
Jeg skrev: Selv om de skulle ha teknologi som tilsier at de kan sende informasjon ubegrenset langt uten noen form for tidsforsinkelse, vil det fortsatt tilsi at de har måttet vente ekstremt lenge på å motta denne informasjonen.

Grunnen til at de da må vente lenge på informasjonen (uavhengig av hvordan de sender denne informasjonen tilbake), skyldes at Oumuamua har brukt veldig lang tid på å komme seg hit.

Og ja det er tenkelig at de har et relay nettverk, men som Sinken allerede har påpekt, om de bruker radiosignaler for å sende informasjon, er dette begrenset av lysets hastighet.
Så radiosignaler vil være en lite hensiktsmessig måte å sende informasjon over store avstander på. Du kan lese litt om hvordan de kommuniserer med Mars Rovers.
Bare til Mars snakker de om en gjennomsnittlig forsinkelse på 20 minutter, og Mars er veldig nærme oss, særlig sammenlignet med avstanden til andre solsystemer.