View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg synes arkitekturen i vårt nåværende paradigme er forutsigbar og konform, noe den også må være for å tilfredsstille våre felles bestemmelser om hva som er lov i forhold til konstruksjon av eiendom. Alle har sett nabolag i utkanten av byer hvor alle husene har samme blueprint. Det blir mindre som et hjem og mer som et hvilket som helst annet masseprodusert produkt, eller sjelløst som TS kaller det.
Svært mye av det er gjort i beste mening i form av hva som er tryggest samt best bruk av plass til lavest budsjett. Men jeg føler at det går på bekostning av ulike kreative løsninger som kunne vært tatt i bruk. Eksempler på ting jeg ville sett bli bygd:
- Hobbithus
- Hus i form av tårn / slott, gjerne i murstein eller tre.
- Runde, ovale, og buede tak
- Broer og stiger fra en del av huset til et annet
- Hus og hytter i trær, litt sånn som alvene i Ringenes Herre.
Vis hele sitatet...
Trehytter kan du nok skyte en hvit pil etter, for trær vokser og velter i vinden og slik. Hadde vi hatt Kashyyyks wroshyrskoger så kunne vi ha bygget oss trebyer slik som wookiene. Det er dessverre ikke store nok trær her på jorda og Chewbacca og jeg må derfor bare slite videre med hjemmelengselen.

Men bortsett fra det, så har jeg faktisk besøkt et hus i Norge jeg vil påstå at oppfyller alle de andre kravene dine: Naturhuset på Sandhornøy. Jeg husker ikke akkurat når huset ble oppført, men det var på denne siden av årtusenskiftet. Hvis du bygger huset ditt inni en glassdome kan du slå deg litt mer løs med tanke på isolasjon og takmessige krumspring som ellers ville kollapset ved snøfall.

Ja, økonomi og byggestandarder setter begrensninger. For noen er det imidlertid en utfordring, ikke et hinder.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. mars 2021 kl. 06:49.