View Single Post
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Fremover for hvem?
Vis hele sitatet...
Når jeg skriver at historien går fremover så tenker jeg ikke på fremskritt i den betydningen som kanskje er vanligst, det vil si at ting blir bedre. Det jeg mener er at det vi ser av liberalisering i Frankrike er bare en liten bit av en mye større bevegelse. Liberalisering lar seg ikke stoppe fordi en eller annen forsmådd franskmann ikke lenger mottar kunstig høy lønn. (Vi får vente å se om de skrittene i motsatt retning som har gjort seg gjeldende den siste tiden vil få noe større konsekvenser, men for øyeblikket mener jeg at det fortsatt vil gå mot mer frihandel og liberalisering på de fleste områder.) Dette er forøvrig hvordan jeg mener situasjonen er, og jeg prøver ikke å si hvordan det eventuelt burde være.
På denne måten har gule vester for meg et slags reaksjonært preg, de er blant de som taper på globaliseringen, og nå er de misfornøyde. Greit nok, men skal nok mer til for å stoppe globalisering.
Om globalisering er et fremskritt eller ikke blander jeg meg ikke opp i. Personlig synes jeg tanken på "fremskritt" som en slags monolitisk, generel størrelse er absurd. Det var det jeg mente med
"om endringene som kommer er for det bedre eller verre får fremtiden avgjøre"

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Leveforholdene har gått bakover for mange i Frankrike lenge.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på dette? Jeg regner i utgangspunktet ikke uttalelser fra en i gule vester som en pålitelig kilde.


Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Og fransk politi har vist tilfeller av ekstrem politvold, vold som hadde blitt fordømt umiddelbart i de herlige, frie mediene våre hvis det skjedde i Russland, Ungarn eller Venezuela.
Vis hele sitatet...
Det er sant at det kanskje har vært lite fokus i norske medier på fransk politivold, men det hører med at fransk politi er såpass brutale at det ville blitt alt for mange saker. Nordmenn flest gir ganske mye faen i at Jean-Pierre fikk testiklene knust fordi han nektet å forlate demonstrasjonen, og dette bringer meg til neste poeng.
"de herlige, frie mediene våre" drives etter samme prinsipper som resten av de "herlige, frie" bedriftene våre. Tilbud og etterspørsel. Jeg tror ikke at du er så naiv at du mener at forskjellige nyhetsbyrå og avishus gir deg et slags vindu til verden. Tvert imot er den viktigste grunnen til at de eksisterer at de tjener penger (i Norge er de riktignok mottakere av pressestøtte, men de må fortsatt gå i pluss). Altså er det viktigste at folk vil lese tingene de skriver.
Jeg tror vi er enige om at det foregår et visst utvalg av saker, og at selv om journalister gjerne snakker pent om sitt eget ønske om bringe sannheten fram i lyset og gud vet hva, så er det en slags passiv sensur i form av at en fortelling ikke blir fortalt, slik at en annen kan fortelles. Dette er ikke mulig å unngå. Vi lever i en verden med begrensede ressurser, og et utvalg må gjøres. Det er ikke dermed sagt at valget utelukkende står på ressurser, det er nok få som vil motsi at faktorer som har mest med utgiver og journalists (f.eks. politisk syn) også spiller en betydelig rolle.

Alt dette er vel å bra, men jeg tror fortsatt at det som styrer hvilke fortellinger som blir fortalt er hvilke fortellinger som blir lest. Og i det trange hodet til «det brede publikum» som skaffer nettavisene klikkene de trenger, er det ikke plass til så mange fortellinger, utover det vanlige repertoaret av skurker som veksler mellom å stå på scenen.
TL;DR : det er ikke avisene som er problemet, det er de som leser dem. Hvis du er uenig i dette vil jeg veldig gjerne høre hvorfor.

Slutt å lese aviser som baserer seg på klikk, og begynn å steder du må betale for tilgang, hvis du vil ha noen ærlige forsøk på «objektivitet».

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Demokrati kan ikke bare være å stemme hvert fjerde/femte år, demokrati skjer også i gatene.
Vis hele sitatet...
Dette høres jo veldig skjønt ut, men hva skal det egentlig bety? Fransk politisk kultur er pill råtten, men at «demokrati skjer i gatene»?